Verkeersplan Dampoort stap vooruit, vragen over Gentbrugge(brug) en sluipverkeer
13 oktober 2021 at 8:32amOp 12 oktober lanceerde Stad Gent haar verkeersplannen voor Gentbrugge en Dampoort. Gents MilieuFront hield vorig jaar een pleidooi voor verkeersvrije wijken en een knip voor autoverkeer op Gentbruggebrug. In het algemeen beschouwen we de plannen van de stad als een stap vooruit: het is een sprong richting minder sluipverkeer en een modal shift. Maar wat betreft Gentbrugge en de brug zitten we wel nog met een aantal vragen.
Geen knip op Gentbruggebrug – conflict met fietsers
De knip op Gentbruggebrug komt er nu niet. De door de stad voorgestelde aanpak aan de voet van Gentbruggebrug zal het sluipverkeer tussen Gentbrugge en Sint-Amandsberg deels beperken. Maar door de brug niet te knippen mist ze wellicht de kans om ruimte voor de fiets te maken – ruimte die er nu onvoldoende is. Bovendien wordt het kruispunt een potentieel gevaarlijk oversteek voor fietsers: fietsers mogen er immers rechtdoor, maar het gemotoriseerd verkeer maakt een U-bocht.
Minder sluipverkeer in woonstraten, maar niet onmogelijk
De stad kiest resoluut om via slimme veranderingen van rijrichtingen het sluipverkeer te ontmoedigen. Heel wat van het huidige sluipverkeer zal hierdoor in de toekomst niet meer mogelijk zijn, en dat juichen we van harte toe. Maar dat neemt niet weg dat er nog een aantal sluiproutes mogelijk blijven, zoals o.a. volgende:
-
Forelstraat – Toekomststraat
-
Louis Van Houttestraat – Kerkstraat – Tweekapellenstraat – Sint-Simonstraat
-
Engelstraat – Jos Verdegemstraat – Verbindingstraat – Wittemolenstraat – Azaleastraat
De vrees bestaat dat die routes in de toekomst intenser zullen worden gebruikt. Veel stemmen pleiten er samen met ons voor om het sluipverkeer helemaal onmogelijk te maken.
Frederik Burvenichstraat & centrum Gentbrugge
Verder zien we in Gentbrugge nog 2 andere gemiste kansen. In de Frederik Burvenichstraat komt er dan wel een knip voor vrachtverkeer, maar niet voor ‘gewoon’ autoverkeer. Opnieuw een stap in de goede richting, maar deze voorzichtige ingreep maakt dat de Burvenichstraat een auto-as en ontsluitingsweg zal blijven voor de hele wijk.
In Gentbrugge-centrum zal er ondanks de ingrepen langs en rond het centraal gelegen plein heel wat autoverkeer blijven passeren. Dat is een gemiste kans om het centrum autoluwer en het plein leefbaarder te maken: een aangename kern van een bruisende omgeving, waar ook de lokale economie en horeca op kan meesurfen.
Meetbare doelstellingen ter evaluatie
De circulatie van de Braemkasteelstraat – Emanuel Hielstraat naar Gentbrugge-centrum wijzigt niet. We vrezen dat die as als sluiproute zal blijven bestaan voor autobestuurders die de Brusselsesteenweg en een deel van de R40 willen vermijden. Via de Gentbruggebrug kan de R40 immers nog altijd worden bereikt.
We kijken dan ook met een zeer kritische blik naar die assen en stellen voor dat we meetbare doelstellingen vastleggen voordat het plan in voege treedt. Op die manier kunnen we na 6 maanden een heldere evaluatie maken. Indien de verkeersleefbaarheid in deze assen achteruit gaat, hebben we alvast een aantal voorstellen klaarliggen om de effectiviteit van het sluipverkeer uit de wijken nog te verhogen.
GMF onderzoekt alvast hoe we zelf mee de impact van de verkeersplannen kunnen meten – via een manuele verkeerstelling voor en na de invoering, of met behulp van Telramen.
Geen uitspraken over grote invalswegen
De Dendermondsesteenweg, Brusselsesteenweg en de as Land Van Waaslaan – Victor Braeckmanlaan worden door dit plan niet gevat. We verstaan dat dit plan als doel had om de circulatie in de wijken onder de loep te nemen, maar we kijken vol verwachting uit naar de plannen van de verschillende overheden om deze invalswegen kwalitatiever in te richten en veiliger voor fietsverkeer (lees: weg met de moordstrookjes). Stad en gewest moeten ervoor zorgen om het bovenlokaal verkeer zoveel mogelijk naar R4 en R40 te leiden.
Onze initiële voorstellen voor Gentbrugge en Dampoort vind je in detail terug op de GMF-website.