Parking té groot
25 januari 2008 at 4:27pmParking aan het station Gent-Sint-Pieters moet kleiner
25/1/08 – GMF voert al jaren strijd tegen de te grote parking en de verbindingsweg naar de R4 die bij het station Gent-Sint-Pieters wordt aangelegd. Daar bewezen is dat de luchtkwaliteit in de buurt van het Sint-Pietersstation nu al zo slecht is dat de wettelijke normen overschreden worden, mocht voor het project Sint-Pieters geen extra verkeer naar het station aangetrokken worden. Daar is iedereen het over eens. De projectpartners blijven herhaaldelijk beweren dat de parking die men nu bouwt voor 2810 wagens géén extra verkeer zal aantrekken, maar alleen dient om de automobisten die nu al in de wijde omgeving van het station geparkeerd staan in deze nieuwe parking te doen parkeren. Dit moet de bouw van die zeer grote en zeer dure parking en de bouw van een weg dwars door het natuurgebied Overmeers rechtvaardigen, ook al zal die weg zeer veel extra geluid en luchtvervuiling veroorzaken voor de bewoners van Vina Bovypark, Sint-Denijslaan, Roosakker…. Meer dan 20.000m² bos en een stuk natuurgebied moet ook definitief wijken voor deze weg…
Op 24 januari 2008 voerden enkele vrijwilligers van Buitensporig een telling uit van de wagens op de voorlopige parking van de Fabiolalaan, net naast de plaats waar men nu een parking voor 2810 wagens bouwt. We telden zowel de tijdelijke parking als het parkeerterrein naast de parking, ook de dienstvoertuigen van de NMBS-groep namen we in onze telling mee op. Welnu: we telden vandaag, donderdag 24/01/2008, om 9.05u. exact 603 wagens. Op de tweede verdieping van het tijdelijke parkeergebouw stonden 70 wagens. Ongeveer twee derden van deze verdieping was dus leeg, ook op de tweede verdieping waren nog heel wat vrije plaatsen. Deze telling bevestigt de trend van alle vorige tellingen: telkens stonden 550 tot maximum iets meer dan 600 wagens op de parking van de Fabiolalaan. De nieuwe parking zal dus ongeveer 2200 parkeerplaatsen meer bevatten dan het aantal wagens dat nu op deze parking staat. Op onze vraag wààr in de ruime omgeving van het station nu die 2200 auto’s voor de toekomstige parking staan, krijgen we het vage antwoord dat er heel wat treinreizigers tot in de buurt van de Watersportbaan staan. Concrete cijfers gaf men ons tot hiertoe niet. We blijven vragen stellen, o.a. in de klankbordgroep, maar het blijkt steeds weer een probleem om op concrete vragen een concreet antwoord te krijgen. We wachten trouwens nog altijd op heel wat vragen van onze vragenlijst van januari 2007. Deze vragenlijst is na te lezen op projectgentsintpieters Klik bovenaan de pagina op “bibliotheek”. Klik vervolgens onderaan die pagina op “studies en bestuurlijke documenten”. Daar vind je onderaan “klankbordgroep”. Tussen die teksten staat onze vragenlijst onder de titel “bijdrage werkgroep Sint-Pieters-Aaigem”. Op de laatste klankbordgroep vroeg ik nogmaals wanneer we het schriftelijk antwoord zouden bekomen op onze uitgebreide vragenlijst van januari 2007.
Als er geen bijkomend verkeer zal worden aangetrokken zijn er dus twee opties om een veel te groot gedimensioneerde parking te voorkomen. De capaciteit van de parking verminderen of parkeerplaatsen in de buurt van het station omzetten in openbare ruimte. Aangezien deze laatste maatregel niet echt fair is ten opzichte van de bewoners blijft er maar één maatregel over….