• Wij zijn GMF

    Titus, vrijwillig graficus bij Frontaal magazine

    Tijd om te leren over de wereld waarin we leven, vooral mijn Gentje.

Gents MilieuFront en Unizo eisen volledige duidelijkheid rond The Loop

28 november 2014 at 1:05pm

Gents MilieuFront en Unizo stelden woensdag 19 november vragen bij de bouwvergunning rond The Loop.

De antwoorden van de stad ‘de beslissing over The Loop werd tijdens de vorige legislatuur genomen’, ‘de krachtlijnen liggen al jaren vast’, ‘het is not done om commentaar te geven op geplande projecten’, ‘de winkels zullen alleen oude collecties verkopen’ zijn totaal ontoereikend en onbevredigend.

Daarom eisen Unizo en Gents MilieuFront volledige duidelijkheid en een koerswijziging

1) Welke afspraken heeft de stad gemaakt met de projectontwikkelaars?

Gents MilieuFront vroeg in 2014 al een aantal keren de overeenkomsten op tussen de stad en de projectontwikkelaars. Telkens werd ons verzoek afgewezen omdat er ‘vertrouwelijke’ informatie in staat.

We horen nu dat de projectontwikkelaars dreigen met schadeclaims van miljoenen euro’s als het project niet doorgaat. Bovendien horen we dat de stad tientallen miljoenen euro’s uit eigen middelen investeert om de parking op The Loop te bouwen. Dit project en de vele miljoenen euro’s behoren toe aan de Gentenaars en GMF en Unizo willen daartoe inzicht krijgen in de volledige overeenkomst tussen alle partijen. Dit project is te belangrijk om op de tafel van investeerders, projectontwikkelaars en politici te blijven liggen. Dus onze vraag: hoeveel investeert de stad in dit project en welke toezeggingen werden gedaan aan de projectontwikkelaars? Wat is de roadmap voor dit project? Hoeveel bedragen de mogelijke schadeclaims? Wat zal de stad aan dit project verdienen?

2) Welke beloftes heeft de stad Gent voor een vierde rijstrook of een treinstation

Om het verkeer in de toekomst vlot te laten lopen op de site stellen de projectontwikkelaars in hun plan voor dat er een vierde rijstrook op de E40 en een treinstation dient te komen. In tijden waar zowel de Federale als de Vlaamse Overheid zwaar bespaart lijkt dit pure fictie. En beginnen nadenken over hoe je de mobiliteitsknoop wil oplossen nadat het Outletcentrum er staat heeft ook geen zin. Als de projectontwikkelaars en de stad hun zin krijgen start de bouw van de parking en het outletcentrum begin 2015. Dus onze vraag: Graag willen we van de stad en de project ontwikkelaars een duidelijk antwoord van welke concrete beloftes ze heeft gekregen van de hogere overheid of de NMBS om een vierde rijstrook of een treinstation op de site te voorzien.

3) Welke impact heeft dit project op jullie ambitie van een klimaatneutrale stad?

Een eenvoudige vraag: welke impact hebben drie miljoen wagens op jullie plannen voor klimaatneutraliteit en transitie? En hoeveel kost dat?

4) De toekomst begint nu!

De coalitiepartners verwijzen naar afspraken uit het verleden en de vorige legislatuur. Dit project is wel door alle coalitiepartners in het huidige bestuursakkoord bekrachtigd. De wereld is constant in verandering en dit project – een grote shoppingmall aan de rand van de stad is zo voorbijgestreefd. De stad moet de moed opbrengen om dit project te herbekijken en naar de prullenmand te verwijzen. Of wordt dit het bestuur dat de grootste parking aan Gent schenkt? Het bestuur dat plat op de buik gaat voor het grote vastgoedgeweld?

En schadeclaims van de projectontwikkelaars… dat waren de zelfde argumenten van de bouwheren van de Lange Wapper in Antwerpen. De Lange Wapper komt er nu toch ook niet?

In het bestuursakkoord van deze coalitie staan nog volgende interessante passages: ‘Bij de ontwikkeling van The Loop waakt het nieuwe bestuur erover dat op geen enkel

moment de grenswaarden inzake mobiliteit worden overschreden’ en ‘De duurzaamheidsmeter [bij stadsontwikkelingsprojecten] wordt zo ruim mogelijk toegepast’.

Wij gaan ervan uit de duurzaamheidsmeter roodgloeiend staat.
Maar goed, de toekomst begint nu! We vragen dat de stad nog twee keer nadenkt over dit dossier. We verwachten dan ook een negatief advies van de stad Gent over de bouwvergunning van dit project.

Ondertussen ziet iedereen – behalve het stadsbestuur – in dat het outletcentrum een slecht project is. Kijk maar eens naar de honderden reacties en condoleances op onze campagnewebsite

Unizo en Gents MilieuFront gaan verder met hun campagne om de stad levendig te houden.

Foto’s van de actie van 19/11

{gallery}galerij/PCrip_the_loop{/gallery}

 

Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X