Betonstop 2040: komaan Gent!
2 december 2016 at 2:59pmOp 1 december lanceerde de Vlaamse Overheid een ‘betonstop’. Vanaf 2040 mag er geen vrije ruimte meer aangesneden worden.
De stad Kortrijk is meteen op de kar gesprongen en begint nu al het stimuleren van wonen in de stad. Ze wil het bebouwen van bouwgronden buiten de kern ontmoedigen.
Dat klinkt GMF als muziek in de oren. Ook Gent moet werk maken van zo’n betonstop. Eerst verslikte burgemeester Termont zich nog wel in het idee, maar de betonstop is the way to go. Termont heeft natuurlijk wel een punt dat er veel meer investeringen moeten komen in de stad. De betonstop betekent natuurlijk iets anders in Gent dan in landelijk gebied. De letterlijke ‘betonstop’ moet vooral gelden voor landelijke gebieden en afgelegen gemeenten, waar bijkomende ontwikkeling niet gewenst is. Daar staat tegenover dat bijkomende ontwikkeling in groeiende steden zoals Gent net wel gewenst is. Maar dan wel op een zuinige en efficiënte manier.
De stad Gent is bezig met de opmaak van een nieuw ruimtelijk structuurplan ‘ruimte voor Gent‘. Wij verwachten niet minder dan dat de principes van het overhevelen bouwmogelijkheden van de periferie naar het centrum als centraal punt zijn opgenomen.
Op 8 oktober wordt door boekhandel Limerick trouwens een interessant boek voorgesteld ‘Over de rand’. Lees hier alles over de boekvoorstelling. Dit is de korte voorstelling van het boek en de voorstelling.
Vlaanderen is ruimtelijk sterk gefragmenteerd. Dat maakt het bijzonder moeilijk om duurzame antwoorden te formuleren op belangrijke maatschappelijke, ecologische en economische uitdagingen. Deze stadsrand is vandaag vaak een complexe en chaotische plek. Ze heeft een lage dichtheid, een gebrekkige publieke ruimte en een mobiliteit die bijna uitsluitend gericht is op de auto. De publicatie presenteert een aantal radicale recepten voor de transformatie van de Gentse stadsrand. Ruimteverslindende verkavelingswijken en lintbebouwingen verdwijnen, terwijl gunstiger gelegen plekken verstedelijken. Er komt ruimte vrij voor natuur, landbouw en recreatie in de stad. De auto is niet langer koning. Stad en rand worden teruggeven aan voetgangers, fietsers, e-bikes, trams en cargoboten. Een nieuwe, circulaire economie maakt van stad en rand een zelfvoorzienend systeem. Zo kunnen we de symbiose tussen stad en rand versterken.