• Wij zijn GMF

    Bart, bestuurslid en divestment-actie

    Samen werken aan een gezonde stad voor onze kinderen

Projectontwikkelaar McArthurGlen verspreidt opnieuw fabeltjes over voordelen The Loop

24 april 2015 at 9:49am

Vandaag beweren de projectontwikkelaars achter The Loop in De Gentenaar dat het outletcenter in Gent er zeker komt. Zoveel zelfvertrouwen is natuurlijk hun goed recht. Net zoals het ons goed recht is om een compleet andere vise te hebben. Een visie die gedeeld wordt door duizenden Gentenaars en verschillendende buurgemeenten. Toch zullen we voor de goede orde nog eens ingaan op hun argumenten.

Gent is Roermond niet

De projectontwikkelaars vergelijken Gent met de Nederlandse stad Roermond, waar ook een outletcenter ligt. Ze beweren dat er net zoals in Roermond veel bezoekers de overstap zullen maken van het outletcenter naar de Gentse binnenstad. In Roermond is de situatie echter volledig anders. Het stadscentrum ligt er op drie minuten wandelen van het outletcenter. In Gent ligt de binnenstad met een uur wandelen onrealistisch ver, zelfs voor de meest gemotiveerde stappers. Er bestaat wel een tramverbinding, maar zelfs dan ben je gemakkelijk 20 minuten onderweg tot aan de winkelstraten.

De vergelijking met Roermond gaat ook niet op omdat The Loop in een industriële omgeving ligt met onaantrekkelijke gebouwen en vlak naast een autosnelweg. Dergelijke ‘urban outlet dorpen’ hebben in Salzburg (Oostenrijk) en Roubaix (Frankrijk) al bewezen dat ze weinig succesvol zijn.

Verder gaan de betonboeren van The Loop voorbij aan onze bezwaren dat ook de omliggende gemeenten sterk moeten inboeten als The Loop er komt. Meer over hoe het outletcenter in Roermond tot stand gekomen is, vind je in dit ontluisterend  onderzoeksartikel van De Groene Amsterdammer.

Projectontwikkelaars vegen mobiliteitsproblemen onder de mat

Onze bezwaren rond de toenemende mobiliteitsproblemen worden in het artikel makkelijk onder de mat geveegd. Het MER-project voor het outletcenter in 2010 stelde nog dat “de volledige invulling van The Loop, in combinatie met de andere ontwikkelingsscenario’s, zeer veel bijkomend verkeer genereert.” Wij vinden drie miljoen bezoekers (zoals vermeld in verschillende andere documenten) onverantwoord op een plek die nu al regelmatig geplaagd wordt door files.

Outletsprookje is economische leugen

De projectontwikkelaars en het Gents stadsbestuur blijven ook maar flauwekul verkopen over de voordelen van het outlet-winkelconcept: de bijhorende winkels zouden enkel kledij verkopen van het voorbije seizoen. Dat is een fabeltje omdat kenners zeggen dat outletmode speciaal wordt ontworpen voor deze winkels. Steden als Brussel, Antwerpen, Knokke en Rijsel hebben trouwens al de hoogste dichtheid aan luxemerken en liggen op slechts een uurtje rijden van Gent.

Outletwinkelen is ook een economische leugen omdat 95 procent van de shoppers niet stilstaat bij het feit of ze nu de allerlaatste collectie van een merk dragen of niet. Veel mensen kijken vooral naar de prijs: ze gaan dus winkelen in de outlet- en niet in de klassieke winkel.

De fundamentele vraag is of we willen dat mensen honderden kilometers rijden om in Gent veel te goedkoop geproduceerde kledij tegen dumpingprijzen te kopen. Willen we als Gent niet inzetten op eigen middenstand, op kwaliteitsvolle en meer sociaal verantwoorde kledij, in een levendige binnenstad? Of willen we toch liever met onze auto aanschuiven in een kunstmatige omgeving en het huidige modemodel met goedkope, niet faire, en overgeproduceerde kledij?

Voor ons is het antwoord op deze vraag duidelijk en aan het succes van onze crowdfunding te zien, staan de inwoners van Gent en omstreken achter onze juridische actie. GMF en Unizo strijden verder voor een stad waar we als inwoners trots op mogen zijn!

Onze campagne gaat ondertussen verder en we verwachten binnenkort uitspraak over onze zaak in kortgeding tegen de bouwvergunning voor de parking.

Je kunt onze actie nog steeds steunen via onze crowdfundpagina.

Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X