• Wij zijn GMF

    Benjamin, bestuurslid, handige harry

    Gelukkig zijn er ook veel mensen binnen en buiten GMF die constant aan de ecologische kar blijven trekken en op dezelfde nagel blijven kloppen.

Gentse busreizigers opnieuw in de kou

6 maart 2023 at 3:43pm

Vanaf 6 maart passeert bus 9 nog slechts om het halfuur aan ruim 20 haltes in vele woonwijken in Mariakerke en Wondelgem. Meulestede verliest bus 6 naar Wondelgem en Mariakerke. Gentse busreizigers worden het slachtoffer van zowel de Vlaamse ‘budgetneutraliteit’ als van de files. Méér filevrije bussen zouden de autofiles juist korter maken, aldus de Gentse Busbeweging.

Gehalveerd aanbod

Voortaan passeert bus 9 van maandag tot vrijdag nog slechts om de 30 minuten (voorheen: 15 minuten) aan ruim 20 haltes in de woonwijken tussen Mariakerke Post, Woonzorgcentrum Zuiderlicht en R4 (Driesdreef) evenals tussen Kolegem Eeklostraat en Guislainbrug/Groendreef. Dit betekent dus een fors geringer aanbod, zowel bij de heen- als bij de terugrit.

De Lijn noemt dit versluierend een “aangepaste dienstregeling”. De Vlaamse regering en De Lijn spreken over “efficiëntie” en “tijdwinst’”. Bouke Billiet van de Gentse Busbeweging: “In de praktijk zijn scholieren en andere reizigers opnieuw de dupe. Wie zijn vertrektijd niet kan kiezen, is tot een kwartier langer onderweg: helemaal géén tijdwinst dus.” Volgens het in 2020 besliste bussenplan zou bus 9 om de 20 minuten door de Eeklostraat rijden: alweer een belofte die niet wordt ingelost.

Tussen Wondelgem Station en Sint-Pietersstation via Mariakerke Post en Claeysplein rijdt voortaan op werkdagen de ‘nieuwe’ bus 9b. Deze “budgetneutrale busverhuizing” weegt echter niet op tegen het elders gehalveerde aanbod: lijn 9b rijdt amper 2x per uur via Brugsesteenweg, lijn 9 nog slechts 2x per uur via Eeklostraat.

Falende wegbeheerders

Er verandert nog meer. Voortaan rijdt bus 6 niet meer over Meulestedebrug naar Mariakerke, maar wijkt voor de files in de omgeving. Zo raakt het falen van de wegbeheerders nu ook scholieren die met bus 6 en tram 1 van Meulestede naar school reisden en de Meulestedenaren die boodschappen deden in Wondelgem. Ter herinnering: volgens het bussenplan (2020) zou een stadsbus om het kwartier het stadscentrum via Meulestedebrug verbinden met Wondelgem.

Dat bus 6 weer in beide richtingen door Sint-Amandsberg Sint-Baafskouter en Scheldeoord rijdt, is eigenlijk gewoon het hernemen van de gebruikelijke dienst. Dat bus 6 sinds oktober in Sint-Amandsberg nog slechts in één enkele richting reed, was een “noodscenario” door de files rond Meulestedebrug en Dampoort. Ook de bussen uit Zelzate, Eeklo en Evergem volgen al sinds 8 december 2022 niet meer hun reisweg tot de gebruikelijke eindhalte, wegens filetijdverlies nabij Meulestedebrug.

Vlaams minister Lydia Peeters beheert zowel de gewestwegen, de Vlaamse Waterweg als De Lijn. Desalniettemin slagen deze Vlaamse diensten en de Gentse stadsdiensten er niet in om de bussen in de omgeving Meulestedebrug voorrang te geven. Bouke Billiet van de Gentse Busbeweging: “De Lijn ziet geen andere uitweg dan deze filezone te ontvluchten, en de busreizigers zijn nog maar eens het slachtoffer.”

De Gentse Busbeweging dringt bij Vlaams minister Peeters en bij Stad Gent aan op echte voorrang voor de bus(reizigers), ook tijdens de werkzaamheden aan Meulestedebrug, en vraagt de Vlaamse regering om af te stappen van de ‘budgetneutraliteit’.

Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X