Fietsen naar Desteldonk
22 juli 2019 at 12:10pmFietsen naar Desteldonk
Hoe zit het met de fietsbereikbaarheid van de kanaaldorpen?
Als je de kaart van Gent bekijkt, zie je dat zich ten noorden van de stad een uitgestrekt gebied bevindt, dat zich ook trots ‘Gent’ mag noemen. Ha ja, de haven natuurlijk, denk je meteen. Maar kijk eens goed. Langs die haven liggen ook nog enkele dorpen. Desteldonk, Mendonk, Sint-Kruis-Winkel: het zijn de zogenaamde kanaaldorpen, waar mensen wonen tussen de industrie van de haven en het platteland van het Waasland.
Frontaal wou weten hoe het zit met de fietsverbinding naar die kanaaldorpen. Want nu het circulatieplan de Gentse binnenstad zo fietsvriendelijk gemaakt heeft, is het maar logisch dat ook de rest van de stad een gelijkwaardige behandeling krijgt. We sprongen dus op ons stalen ros en maakten dit fotoverslag.
1. Vertrekpunt: de Dampoort. Sinds de nieuwe fietstunnel is de situatie hier sterk verbeterd – voor wie ten zuiden van het station de binnenstad in en uit wil althans. Wie naar Oostakker, de haven of de kanaaldorpen wil, blijft hier sukkelen. Wanneer je uit het noorden komt, is het aan dit stoplicht trouwens onmogelijk om met de fiets in één keer over te steken: je moet telkens in het midden wachten op het volgende groene licht.
2. Zo ziet de oversteekplaats van de hoofdfietsroute eruit op de Antwerpsesteenweg. Vanuit een auto gezien is hier geen enkele aanduiding dat de weg een fietspad kruist.
3. De Visitatiestraat. Toen we er passeerden, was de verf van de fietsstraat nog vers. Prettig fietsen hier, al vragen we ons wel af in hoeverre het inhaalverbod in deze brede straat nageleefd zal worden.
4. Een nieuw fietspad langs de ‘Groene Banaan’. Zo vermijd je het kruispunt Visitatiestraat / Hogeweg.
5. Aiai, hier zouden we niet graag iedere werkdag passeren. Een spooroverweg, moordstrookjes en het gewoel van vrachtwagens die de haven in- en uitrijden. En dat op een punt waar je haast onvermijdelijk langs moet als je naar de kanaaldorpen wil …
6. De Lourdesstraat in Oostakker. Een lappendeken van asfalt, en als fietser zit je tussen het andere verkeer. Hier zou binnenkort wel verbetering in komen.
7. Aan de R4 werd heel wat nieuwe fietsinfrastructuur geplaatst. Hier een fraaie brug ter hoogte van de Slotendries. Fraai althans op de tekentafel: de bochten zijn vrij scherp en smal, zeker wanneer je een andere fietser of voetganger moet kruisen.
8. Niet het mooiste landschap om door te fietsen, maar op de fietspaden langs de R4 voelen we ons wel veilig.
9. Vroeger lagen er bruggen over het kanaal Gent-Terneuzen. Nu ben je aangewezen op een veerboot. Gelukkig vaart die van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, en moet je hooguit tien minuten wachten. Het is eens iets anders 🙂 Beter dan veel bussen en treinen.
10. Door het havengebied liggen op veel plaatsen goede fietspaden.
11. Een oversteekplaats? Niet vanuit het oogpunt van een vrachtwagenchauffeur.
12. Desteldonk, het eerste kanaaldorp. Van hieruit kan je via de kasseien van de Koemeersstraat een fietspad op, waarna je weer aan je lot wordt overgelaten tot je de Moervaart bereikt. Daar rijd je via het jaagpad naar Mendonk en Sint-Kruis-Winkel.
Er zijn de laatste jaren duidelijk investeringen gebeurd in de fietsinfrastructuur van het Gentse havengebied. Op veel plaatsen waren we verbaasd dat het eigenlijk best meeviel om er te fietsen. Al moeten we daar wel aan toevoegen dat we onze verkenning op een feestdag deden, en er dus veel minder verkeer was dan op een doorsnee werkdag.
Toch zijn er nog een paar cruciale punten waar je je als fietser totaal in de steek gelaten voelt. Meer dan eens ging een verse, zacht rijdende fietsweg na een tijdje over in een vervallen klinkerpad, of liep hij abrupt dood op een drukke autobaan. Als je die moet delen met zwaar vrachtverkeer, moet je toch sterk in je schoenen staan.
Om een goede bereikbaarheid van de kanaaldorpen én de haven te realiseren, volstaat het niet om hier en daar een prachtig stuk fietspad aan te leggen. Er moet werk gemaakt worden van een route die over de hele lijn veilig en duidelijk is. Alleen dan zullen ook niet-waaghalzen het vanzelfsprekend vinden om zich met de fiets te verplaatsen tussen de kanaaldorpen en de binnenstad.
Dit artikel werd geschreven door Pieter Van den Brande voor ons tijdschrift Frontaal – Zomer 2019
Wil je ook graag ons tijdschrift ontvangen? Maak je dan nu lid voor €5/jaar!