• Wij zijn GMF

    Guy, organisator en duizendpoot

    Via GMF de klimaat- en duurzaamheidsambities en -inspanningen van Gent continu proberen te verhogen en accelereren, YES!

Fietsen voor volwassenen

26 februari 2015 at 1:35pm

Leren fietsen!

Bijna iedereen in Gent doet het: fietsen! Het is één van de beste manieren om je op een snelle en toffe manier te verplaatsen in de stad. Maar wat als je nooit leerde hoe je moet fietsen, bijvoorbeeld als je niet in België opgegroeid bent? Geen nood! Hubert de Wilde geeft fietsles, op maat voor volwassenen.

GMF: Dag Hubert! Wie ben jij precies?

HdW: Als gepensioneerd spoorwegbediende ben ik al enkele jaren gepassioneerd bezig met het geven van fietsles aan volwassenen. Dat was een vraag van het Sportnetwerk Gent Noord. Ondertussen is dit uitgegroeid tot een samenwerking met de Sportdienst van Stad Gent.

GMF: Voor wie zijn de fietslessen juist bedoeld?

HdW: Er komen verschillende soorten mensen naar de lessen. De eerste groep is die van de ‘nieuwe Gentenaars’.  Die zijn hier beland en kunnen om de één of andere reden niet fietsen. De tweede groep bestaat uit mensen die een traumatische ervaring hebben gehad en opnieuw willen leren fietsen. De derde groep is vooral samengesteld uit ‘economische fietsers’, die bijvoorbeeld uit gezinnen komen die willen besparen. De mensen in de vierde groep krijgen een duwtje van hun kinderen: zij zijn hier al lang geleden komen wonen, maar besluiten nu pas om te leren fietsen. Mensen worden onder andere aangemeld door de Wijkgezondheidsdienst, door brugmedewerkers van scholen, en door Kompas, een organisatie die zich met integratie bezig houdt. Leren fietsen kan bijdragen om te integreren in de Gentse samenleving.

GMF: Hoe verlopen de lessen bij jullie?

HdW: Eerst doen we alles te voet. We leren de fiets met de hand manoeuvreren. Verder geven we ook informatie over praktische dingen, bijvoorbeeld over de meest geschikte kledij. Loszittende kledij of lange rokken raden we af. Daarna werken we aan de startsnelheid en het evenwicht. Die twee gaan snel in elkaar over. Er zijn allerlei oefeningen om behendigheid te leren. Na een paar maanden ondervond ik echter dat dit voor sommige mensen ook niet gemakkelijk is. Ik heb cursisten gehad die er niet in slaagden om af te trappen en hun fiets niet over het dode punt heen kregen. Dat zijn allemaal automatische reflexen voor ervaren fietsers, maar niet zo vanzelfsprekend om aan te leren.

Na de basistechnieken krijgen de cursisten les over moeilijkere zoals rechtdoor leren fietsen, over de schouder kijken, hellingen nemen, versnellingen schakelen, remmen… Dat is een hele reeks oefeningen en een cursist pikt dat vroeger of later op. De één kan na de eerste les al een meter fietsen, bij de ander duurt dat drie lessen lang. Ik probeer ook altijd zo praktijkgericht mogelijk te werken. Zo oefenen we bijvoorbeeld regelmatig in het park.

In elk geval komt staat veiligheid altijd voorop. Als je jezelf niet veilig voelt, bijvoorbeeld in het drukke verkeer op de Korenmarkt, kan een stukje stappen geen kwaad. Eigen ruimte op de weg opeisen, maar tegelijk ook veilig zijn: daar moet je een goede balans in leren zoeken. Mensen die pas als volwassene leren fietsen, zullen meestal niet de meest assertieve weggebruikers zijn. Leren fietsen is heel complex. Je kunt dat niet vergelijken met kinderen leren fietsen. Je hebt mensen van 23 en mensen van 45. Er zijn ook cursisten die het fysiek moeilijker hebben, denk bijvoorbeeld aan een hernia. Voor hen is dat een bijkomende hindernis om vlot te leren fietsen.

GMF: Is het moeilijk voor de cursisten om te leren fietsen in de stad?

HdW: De meeste cursisten leren technisch goed fietsen. Maar pas als we samen fietsen in de stad zien we waar de zwaktes van de infrastructuur zitten. Ik ken bijvoorbeeld iemand die perfect kan fietsen en het toch niet doet omdat ze bang is om de Dampoort te passeren. Dat is denk ik toch een belangrijk punt voor beleidsmakers. Er moet gewoon een veilige infrastructuur zijn.

Het is soms moeilijk om de weg met voetgangers te delen. Een keer bellen wordt door voetgangers soms al gezien als een daad van agressie. Dat is ook iets waar verbetering mogelijk is: voetgangers en fietsers zouden zoveel mogelijk een eigen plaats moeten krijgen.

Ook het gedrag van de andere weggebruikers maakt sommige cursisten te angstig om te fietsen in de stad. Automobilisten passeren rakelings langs de fietsers. Een cursist haakt daardoor af. Ik zou aan de automobilisten willen vragen om een beetje meer geduld en ruimte, dat is een win-win situatie voor iedereen.

GMF: Waarom is leren fietsen zo belangrijk?

HdW: Minder auto’s en meer fietsers maken leven in de stad veel aangenamer. Voor de cursisten zelf betekent het dat ze veel onafhankelijker zijn. Zo werk je overigens automatisch aan je gezondheid.

GMF: Bedankt, Hubert!

 

Zelf leren fietsen? Neem dan contact op met de Sportdienst:

Sportdienst
Huis van de Sport
Zuiderlaan 13
9000 Gent
Tel.: 09 266 80 00
Fax: 09 266 80 10
E-mail: [email protected]
Telefonisch bereikbaar van maandag tot zaterdag van 8 tot 19 uur.

of via de link:  www.gent.be/sport/deelnemen/sportcursussen/fietslessen  

Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X