Afschaffing lijn 4: opnieuw een tram naar Gentbrugge?
7 december 2017 at 7:59amIn november raakte bekend dat een deel van Lijn 4 (de haltes tussen Ledebergplein en Moscou) niet meer bediend zal worden door een tram. De tramlijn werd afgeschaft omdat de ‘plots (?), bij de heraanleg van de Vervaenestraat bleek dat de tramsporen in slechte staat waren. Het opnieuw laten rijden van trams op dit traject zou minstens twee jaar duren.
Hoewel de Vlaamse Overheid ons probeert te doen geloven dat ze ons wil verleiden met aantrekkelijk openbaar vervoer. Als we kijken naar de investeringen in Gent dan lijkt dat moeilijk te geloven. In 2004 ontvouwde de Lijn een Pegasusplan waarbij ze in Gent een heel pak nieuwe tramlijnen zou aanleggen. Voorlopig is enkel de tramlijn naar het UZ en de verlenging van de tramlijn naar Zwijnaarde gerealiseerd. De rest van de investeringen ligt nog op de tekentafel of zit helemaal in de koelkast. Ondertussen investeerde De Lijn in Albatrostrams maar verminderde ze de frequentie. Nu komt daar ook nog eens het schrappen van een deel van Lijn 4 bij.
De Reizigersbond stelt voor het afgeschafte traject van de tram nu te compenseren. De tram, die nu staat te De tram 4 die anders naar Moscou rijdt zou nu doorrijden door de Langestraat naar de tramstelplaats in Gentbrugge. In de tramstelplaats van Gentbrugge staat tram 4 nu een kwartier te wachten vooraleer het weer vertrekt stadinwaarts. In plaats van te wachten kan de tram makkelijk doorrijden richting Braemkasteelstraat en zo de afgeschafte haltes van tram 22 (tijdelijk vervangen). De Reizigersbond presenteert daarvoor een motie op de gemeenteraadscommissie Mobiliteit van 7/12/17.
Het afschaffen van tram 4 die de P+R Moscou bedient is een streep door de rekening van het mobiliteitsbeleid van de stad. Door de laatste haltes van tram 22 opnieuw aan te doen kan ze de P+R onder het E17 viaduct (halte Henri Pirennelaan) bedienen.