“Rinkelen voor een leefbare en gezonde stad”
7 maart 2017 at 3:35pmWat willen we?
Op zondag 19 maart 2017 trekken fietsers en voetgangers door de stad om het belang van een leefbare en gezonde stad in de kijker te zetten. Dit publieke evenement is een burgerinitiatief voor àlle voetgangers, fietsers, gebruikers van het openbaar vervoer, auto-delers en chauffeurs. Ook Gents MilieuFront werkt mee aan deze actie.
We willen een leefbare en gezonde stad voor iederéén.
We vinden het mobiliteitsplan een eerste stap in de goede richting. Daarom rinkelen we samen pro-mobiliteitsplan.
- We krijgen meer ruimte voor verschillende mobiliteits-gebruikers en voor kwetsbare weggebruikers.
- Het mobiliteitsplan zorgt ervoor dat we minder tijd verliezen om van punt A naar B te geraken.
- Het mobiliteitsplan draagt het STOP-principe uit. Er worden dus voor het eerst duidelijke en heldere keuzes gemaakt: eerst Stappers (voetgangers), dan Trappers (fietsers), vervolgens het Openbaar vervoer en tot slot de Privé-wagen.
Is Gent dan onleefbaar?
- Op piekmomenten (in 2013) rijden er in heel Gent 121.794 auto’s rond. Het autoverkeer groeide de voorbije tien jaar met 30 procent. Er blijven auto’s bijkomen in Gent: in 2016 plus 1.300 op één jaar tijd. The Guardian gaf Gent in 2014 een 13de plaats op honderd als de grootste filestad in West-Europa en Noord-Amerika.
De openbare ruimte kan het toenemende autogebruik niet meer slikken. Vandaag is er al 40 kilometer parkeerplaats te weinig.
- Meer autoverkeer heeft een directe impact op de luchtkwaliteit. Een kaart van de Amerikaanse universiteit Yale in 2015 toont dat de luchtkwaliteit boven Gent slecht is.De fijnstofconcentratie zou zelfs hoger liggen dan in Londen of Parijs. Fijn stof kost de Vlaming tot drie gezonde levensjaren.
- Gent staat volgens de stadsmonitor uit 2015 tweede in het peloton als het gaat over het aantal verongelukte of zwaargewonde fietsers per jaar. Na Roeselare was Gent tussen 2011 en 2013 de stad met de meeste dode of zwaargewonde verkeersslachtoffers bij fietsers in heel Vlaanderen.
Er is ook goed nieuws:
- Het Mobiliteitsplan zorgt voor het grootste voetgangersgebied van het land. De voetganger wint dus.
- Het aantal fietsende Gentenaars neemt fors toe: op 4 jaar tijd plus 35%. De telpaal op de Visserij haalde in 2016 één miljoen fietsers, die van de Coupure 2 miljoen fietsers.
- Autodelen zit in de lift bij Gentse gezinnen. Met meer dan 6.000 autodelers is Gent een voorloper op vlak van autodelen. Een gedeelde auto kan, afhankelijk van het gekozen systeem, tot 12 privé auto’s vervangen.
We vragen de politici van alle partijen om ook vooruit te kijken:
(1) De wijken buiten de kleine ring R40 willen een gelijke behandeling krijgen als de wijken binnen de R40. Wijkcirculatieplannen zijn dringend nodig.
(2) In 2020 komt er binnen de R40 een lage emissiezone. De luchtkwaliteit moet beter over àlle wijken van Gent, ook buiten de R40.
(3) De R40 wordt een groene stadsboulevard.
(4) Het aanbod van openbaar vervoer moet snel groeien.
Dit is een burgerinitiatief, in samenwerking met Fietsersbond Gent, Trage Wegen, Autodelen.net, Gents MilieuFront (GMF), Ledeberg breekt uit, Werkgroep Sint-Pieters-Buiten, Natuurpunt Gent, Gezinsbond Gent, Op Wielekes, Buitensporig, Netwerk Duurzame Mobiliteit, Velo-droom, Partago, JNM Gent, Dégageen allerlei fietsende en wandelende Gentenaars en bezorgde wijkorganisaties.
Graag tot dan?!
Deze activiteit is extra verzekerd dankzij