Beter investeren in duurzame mobiliteit dan droomkastelen bouwen
16 september 2016 at 8:07amVlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) maakte deze week bekend dat hij het Gravensteen wil moderniseren naar een Time Castle. Hij wil het befaamde monument zo klaarstomen voor de “internationale toerist van de 21ste eeuw”. Volgens Weyts wordt die doelgroep niet langer geprikkeld door het huidige Gravensteen, dat een stoffig imago zou hebben. De minister wil via Toerisme Vlaanderen 4,8 miljoen euro investeren. Het kostenplaatje loopt zelfs op tot 29 miljoen euro als je de uitbating van het kasteel gedurende tien jaar meerekent.
GMF vindt het uiteraard een goede zaak dat Gent en de Vlaamse overheid investeren om de toeristische aantrekkingskracht te vergroten. Heel mooi dat Ben Weyts als minister van Toerisme denkt aan het welzijn van de Gentse economie. Hij is echter ook bevoegd voor Mobiliteit en daar toont hij zich heel wat minder de wilde weldoener. GMF stelt zich de vraag of het nodig is miljoenen euro’s te investeren om een historisch monument te ‘verleuken’. Zeker als datzelfde monument al uitermate succesvol is in zijn huidige gedaante.
Wij denken eerder aan miljoenen euro’s voor betere fietspaden, veiligere kruispunten, beter openbaar vervoer… En nu we toch bezig zijn: de toekomstige Verapazbrug om Dok-Noord en de Afrikalaan te verbinden, bestaat nog steeds enkel in het land van ooit, misschien, terwijl het Gents stadsbestuur hier al lang vragende partij voor is. Voor GMF mag er ook nog een tramlijn op de brug. Eerder dan een droomkasteel heeft Gent nood aan Vlaamse investeringen in duurzame mobiliteit. Dat is niet alleen een goede zaak voor de internationale toerist, maar ook voor de Gentenaars van de 21ste eeuw.