GMF betreurt keuze om van spoorlijn 204 tussen Gent en Zelzate geen passagierslijn te maken
20 mei 2016 at 10:12amGisteren verscheen in het Laatste Nieuws (online) dat een passagierstrein op lijn 204 (de goederenspoorlijn) in de Gentse haven mogelijks van de onderhandelingstafel verdwijnt. Alzo Joris Vandenbroucke, sp.a-fractieleider in het Vlaams parlement, die vertrouwelijke documenten kon inkijken.
De redenen hiervoor zijn de besparingen bij de NMBS, waardoor er geen geld is voor nieuwe treinstellen en een vermoeden over te weinig potentiële reizigers. Dat laatste doet de wenkbrauwen fronsen. De kanaalzone is zowat de grootste tewerkstellingspool van de regio, bedrijven in de haven zijn goed voor bijna 60.000 jobs. Een passagierstrein kan makkelijk 10.000 wagens van de weg halen. Het nu beschikbare openbaar vervoer is ondermaats. In dit artikel gekopt ‘Haven smeekt om openbaar vervoer’, van iets meer dan een jaar geleden, spreekt men zelfs van niet ingevulde vacatures in de haven door de slechte bereikbaarheid van de kanaalzone. In tijden van hoge werkloosheid, moeilijk begrijpbaar.
We waren er al in 2008 van overtuigd dat een lighttrain op de goederenspoorlijn een rendabele piste is. Toen dienden we een dossier in samen met de bewonersgroep Sint-Kruis-Winkel/Mendonk. Pro’s die toen onze vraag ondersteunden, zijn ook nu nog steeds van belang. Het zou eerst en vooral kunnen zorgen voor duurzaam woon – en werkverkeer in de Gentse kanaalzone. De R4-Oost zou ‘verlicht’ kunnen worden. In een stad als Gent die zich wil profileren als klimaatstad, past de passagierslijn perfect binnen een duurzame mobiliteitsvisie.
GMF vindt dit absoluut een gemiste kans, zowel voor de economie als voor gezondheidswinst. Het waarmaken van duurzaam vervoer kan de luchtkwaliteit aanzienlijk verbeteren. GMF zal daarom blijven ijveren voor passagierstreinen in de haven. In 2017 treedt het nieuwe vervoersplan van de NMBS in werking.