• Wij zijn GMF

    Guy, organisator en duizendpoot

    Via GMF de klimaat- en duurzaamheidsambities en -inspanningen van Gent continu proberen te verhogen en accelereren, YES!

GMF vraagt tram over Verapazbrug

18 januari 2016 at 11:34am

GMF vindt dat de stad Gent, De Lijn en de Vlaamse Overheid hun schouders moeten zetten onder een nieuw plan voor een tram over de Verapazbrug. 

Aan de Oude Dokken komt een langverwachte nieuwe brug, de Verapazbrug, al is er wel onduidelijkheid over wanneer de brug er komt. De toekomstige Verapazbrug zal de Muidelaan over het water heen met de Afrikalaan verbinden.  Zo wordt de binnenring (R40) verlegd van Dok-Noord naar de Afrikalaan.

De brug is een belangrijk project om de Muide van autoverkeer te ontlasten. Een nieuwe brug, een nieuwe verbinding betekent ook nieuwe mogelijkheden om fietsinfrastructuur fundamenteel te verbeteren. 

Gents MilieuFront (GMF) ziet met de komst van deze brug ook mogelijkheden om Gent beter te ontsluiten. GMF wil dat al bij de bouw van de brug wordt geïnvesteerd in een tramlijn. En dat deze tram het Neuseplein, waar ze kan aansluiten op lijn 4 aan de Muide, verbindt met het nieuwe stadsproject aan de Oude Dokken en zo doorrijdt naar de voorhaven. In de voorhaven, aan de Weba en Decathlon of aan het rondpunt aan de Port Arthurlaan, kan dan een echte Park & Ride gemaakt worden.

Deze Park & Ride kan het verkeer dat van het noordoosten van de provincie komt tot en met bezoekers komende richting Antwerpen opvangen. Bezoekers vanaf de R4 kunnen dan met een tram snel, veilig en goedkoop in het stadscentrum geraken. Om het Neuseplein via een tram te verbinden met bijvoorbeeld de parking van Decathlon is er 1,2 km spoor nodig. De sporen kunnen aangelegd worden in gebieden waar er veel plaats is (Afrikalaan). Bovendien leent de bestaande weginfrastructuur er zich toe om gemakkelijk tramsporen aan te leggen, want er is voldoende ruimte. 

Het huidige project van de Verapazbrug voorziet wel de mogelijkheid dat er een tram op de brug wordt aangelegd, maar over de concrete uitwerking daarvan vinden we niets terug. De visualisaties van de brug beloven alvast weinig goeds: het openbaar vervoer krijgt er geen aparte plaats. We hopen dat de Vlaamse Overheid dus op zijn minst een ontwerp van de brug maakt waarbij er een aparte bedding voor het OV mogelijk wordt voorzien.

We vinden dat de komst van de brug in combinatie van het nakende circulatieplan hét moment is om na te denken over een nieuwe  tramverbinding. We roepen de Vlaamse Overheid, De Lijn en de stad Gent dus op om volop te investeren deze piste. Daardoor besparen we ons als stad op voorhand al een hoop nieuwe verkeersellende en bijkomende files. Alle betrokken partijen kunnen nu bewijzen dat ze duurzame mobiliteit echt een prioriteit vinden.

De stad Gent is met de komst van het circulatieplan op zoek naar bijkomende Park & Ride mogelijkheden. Aan de Weba en Decathlon ligt al een parking. Op nabijgelegen terreinen is nog plaats om eventueel werk te maken van een echte Park & Ride. Onlangs raakte ook bekend dat steden en stadsregio’s zelf hun openbaar vervoer meer en beter konden vormgeven. De komst van de Verapazbrug lijkt ons hier al een goede testcase. 

Onze suggesties bij de kennisgevingsnota project MER Verapazbrug vind je hier

Op deze kaart vind je het voorstel van Gents MilieuFront voor een nieuwe tramlijn. 

Momenteel loopt een openbaar onderzoek over de project mer van de Verapazbrug. De kennisgevingsnota van het project (de project MER)vind je hier

 

Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X