Circulatiemaatregelen uit Mobiliteitsplan betekenen omwenteling voor Gent
17 juni 2015 at 9:02amDe stad Gent geeft steeds meer meer details vrij over de nieuwe verkeerscirculatie per wijk (.pdf kaart) vanaf 2016. Dat is een onderdeel van het nieuwe Mobiliteitsplan. Het stadsbestuur legt de al eerder bekend geraakte principes uit en zoomt in op de wijken om daar concrete circulatiemaatregelen voor te stellen. De Gentenaar maakt er momenteel een reeks artikels over.
Het wordt stilaan steeds duidelijker dat Gent een kleine omwenteling te wachten staat. Eentje waar onze stad al jaren op zit te wachten! Twintig jaar na het eerste mobiliteitsplan van voormalig liberaal schepen Sas Van Rouveroij zetten we eindelijk opnieuw grote stappen vooruit en krijgt de stedelijke leefkwaliteit een ferme boost.
Circulatiemaatregelen zorgen voor autoluwe eilandjes
Dit stadsbestuur kiest duidelijk voor een ander soort mobiliteit. Vanaf volgend jaar is het niet langer vanzelfsprekend om met de auto de binnenstad te doorkruisen. Bestemmingsverkeer zal nog altijd kunnen, maar de grote assen door het centrum worden geknipt en de stad wordt in zones verdeeld. Ook het voetgangersgebied wordt fors uitgebreid. Wie met de auto van de ene zone naar de andere wil, moet dan via de R40 rijden. Het nieuwe Mobiliteitsplan zal er dus voor zorgen dat er autoluwe eilandjes ontstaan en tegelijkertijd een aangenamer en kindvriendelijker Gent.
Zoals bij elke revolutie zal niet alles zonder slag of stoot verlopen. De geschiedenis leert ons dat er altijd mensen zijn die zich vastklampen aan de status quo. Daarom is het goed dat het stadsbestuur ruim op voorhand inzage biedt in de plannen en nog ruimte voorziet voor aanpassingen. Zo geraakt hopelijk een meerderheid van de Gentenaars ervan overtuigd dat dit Mobiliteitsplan de weg vooruit is. Weg van de eeuwige files en de verstikkende greep van het autoverkeer op de stad.
Ondergrondse centrumparkeergarages verzwakken Mobiliteitsplan
Is er dan helemaal geen ‘maar’ te noteren in dit verhaal? Toch wel: hoe ingrijpend het nieuwe Mobiliteitsplan ook is, het heeft twee schaduwzijden. We moeten ons de vraag stellen waarom al die auto’s eigenlijk in Gent willen zijn, los van beroepsmatige verkeersstromen. Elke dag rijden duizenden mensen de stad in omdat er een netwerk van ondergrondse parkeergarages is dat het aan elke invalsweg van de stadsring uitschreeuwt: PARKEER HIER!
Het Mobiliteitsplan kan deze erfenis uit het verleden natuurlijk niet met een vingerknip wegtoveren. Maar de verdiensten van het eender welk mobiliteitsplan worden gedeeltelijk teniet gedaan dankzij al die aanschuivende auto’s voor de parkeergarages. Een ander minpunt is dat de circulatiemaatregelen voorlopig beperkt blijven tot binnen de R40. En dat de bewoners van buiten de stadsring voorlopig nog een beetje moeten wachten op die duurzame stad.
Qua parkings roepen GMF en andere organisaties daarom ook al jaren: verplaats die parkeermogelijkheden voor bezoekers zoveel mogelijk naar de Park + Rides buiten de stad. En zorg daar voor comfortabele en snelle aansluitingen op het openbaar vervoer.
Zo sla je verschillende vliegen in één klap: met minder auto’s in de stad moeten bus en tram minder in de file staan. De ondergrondse parkings kunnen gebruikt worden voor bewonersparkeren. Daardoor kunnen er bovengronds parkeerplaatsen verdwijnen op strategische locaties zodat het volledige verkeer vlotter verloopt. Er komt terug plaats vrij voor fietsers en voetgangers. Kortom, het Bruto Gents Geluk van heel de stad zou pijlsnel de hoogte in schieten.
Klinken dergelijk ideeën als politieke science fiction? Nog geen 20 jaar geleden was er zelfs helemaal geen voetgangersgebied of mobiliteitsplan in Gent. Op korte tijd kan er dus veel veranderen! #komaangent