• Wij zijn GMF

    Lieve, activiteitenwerkgroep en boekenclub

    Samen gaan we voor beter

Critical Mass Gent: “Ride daily, celebrate monthly!”

6 mei 2015 at 11:28am

Na een succesvolle eerste editie op 23 april 2015 wil het onlangs herrezen Critical Mass Gent elke laatste donderdag van de maand een tocht vol ‘fietslawaai’ door de binnenstad organiseren. Ze doen dit om de fiets terug zijn terechte plaats in het verkeer te gunnen. Zelf zeggen ze hierover: “Ride daily, celebrate monthly!” Zoveel liefde voor de fiets? Bij GMF werden we nieuwsgierig naar de mensen achter deze fietsactie. Studentenorganisatie UGent1010 organiseert de nieuwe Critical Mass Gent en we vroegen reclameverantwoordelijke Ole Mahieu om meer uitleg.

GMF: Wie zijn de mensen achter UGent1010 en wat inspireerde jullie om Critical Mass Gent nieuw leven in te blazen? Was dat initiatief geen stille dood gestorven?
Ole Mahieu: “De mensen achter UGent1010 zijn een groep studenten die zich inzetten voor een duurzame universiteit en bewustwording rond ecologische thema’s bij de studenten.

Het idee om een Critical Mass te organiseren ontstond in de zomer van 2014. Toen hoorde ik dat dergelijke evenementen al in Antwerpen en Brussel georganiseerd werden. Ik vroeg mij af waarom dit niet in een ‘progressieve’ stad als Gent bestond. Dankzij UGent1010 hadden we gelukkig het ideale platform om ook in Gent een Critical Mass te organiseren.

We ontdekten ook dat er vroeger al gelijkaardige evenementen georganiseerd werden in Gent onder de naam Trapkracht, die inderdaad een stille dood gestorven waren. Wij hopen deze traditie nu nieuw leven in te blazen!”

GMF: Hoe zit het met de fietsvoorzieningen in Gent? Waarom vinden jullie het nodig om een Critical Mass te organiseren?
Ole Mahieu: “Gent zit vol met obstakels en moeilijke punten voor fietsers. Tramsporen, kasseistroken en gevaarlijke kruispunten… soms een puur hindernissenparcours! Verder verspreiden we ook graag een positieve boodschap: fietsen is leuk, gezond, ecologisch verantwoord en je hebt veel meer sociale contacten dan als je alleen in je auto zit. Met Critical Mass willen we dus een stad promoten waar leefkwaliteit centraal staat.

De stad Gent doet zeker moeite om te werken aan duurzame mobiliteit. Er is een zone 30 ingevoerd in het centrum, en er zijn fietsstraten waar de fiets voorrang heeft. Hopelijk zien we nog meer fietsvriendelijke initiatieven door de komst van het nieuwe mobiliteitsplan. Toch vinden we dat het nog een stuk beter kan. Gent doet zich graag voor als een fietsstad, maar in de realiteit kan het aantal fietsers zeker nog hoger, net als de verkeersveiligheid. Helaas heeft Gent natuurlijk ook zijn stadsontwerp wat tegen met veel smalle middeleeuwse straten. De ruimte is soms letterlijk te beperkt om alle weggebruikers voldoende plaats te geven.”

GMF: Hoe kijken jullie als jongvolwassenen die in de toekomst leiding zullen geven  aan tegen auto’s? Kennen jullie bijvoorbeeld veel leeftijdsgenoten die bewust geen auto en/of rijbewijs bezitten? Ole Mahieu: “We willen zeker niet inzetten op een wij/zij verhaal waarbij autogebruikers de vijand zijn en fietsers heiligen. Dat zorgt alleen maar voor meer frustraties. Wel willen we graag de mensen erover laten nadenken om de wagen meer te laten staan en voor de fiets te kiezen.

Zelf maken we ook zoveel mogelijk bewuste keuzes. Velen onder ons hebben nog geen rijbewijs, al dan niet bewust, en wie er een heeft maakt er zo weinig mogelijk gebruik van. Ook bij de organisatie van onze activiteiten proberen we telkens een duurzaam alternatief te zoeken. Zo hebben we al gebruik gemaakt van Cargo Vélo om ons materiaal ter plaatse te krijgen.”

GMF: Als je iets zegt over onvoorzichtige automobilisten en gevaarlijke wegen, begint er steevast iemand over “die zatte studenten met hun gammele velo’s”. Hoe reageren jullie daarop en hebben jullie het gevoel dat studenten veilig fietsen tegenwoordig belangrijker vinden?
Ole Mahieu: “Een Critical Mass of een gelijkaardig evenement lokt op sociale media al snel zure reacties uit waarin mensen klagen dat ook fietsers een gevaar vormen op de weg en zich niet aan de regels houden. We zijn ons daar zeker van bewust en maken absoluut geen promotie om je als fietser niet meer aan het verkeersreglement te houden. 

Of studenten tegenwoordig meer aandacht besteden aan veilig fietsen is moeilijk in te schatten. Wij vinden het in ieder geval enorm belangrijk. Daarom organiseren met UGent1010 ook evenementen om studenten bewust te maken over fietsveiligheid.”

GMF: Ondertussen is de eerste Critical Mass Gent achter de rug. Zijn jullie tevreden over het verloop? Wat hebben jullie nog in petto voor Gent?
Ole Mahieu: “UGent1010 is zeker tevreden over de eerste editie. De opkomst was met 150 mensen meer dan behoorlijk, er was veel belgerinkel en het weer zat ook mee. Vanuit politieke hoek was er ook steun dankzij de aanwezigheid van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen).

Voor de volgende editie werken we samen met de Climate Express. Deze organisatie is aan het mobiliseren om 10.000 Belgen in Parijs te krijgen voor de klimaattop in december. Verder plannen we ook nog een samenwerking met Franse collega’s die deze zomer een tocht van 5000 kilometer maken voor het klimaat. En uiteraard komen er ook verkleededities, een editie met een duik in de Blaarmeersen en nog veel meer. Hou onze Facebookpagina dus in de gaten!”

Critical Mass Gent 28 mei 2015
Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X