GMF wil evaluatie van toeritdosering Kortrijksepoortstraat
27 maart 2015 at 1:01pmDe tram haalt op de as Vlaanderenstraat-Brabantdam-Kouter een gemiddelde snelheid van 9 kilometer per uur. Dat geraakte bekend nadat Vlaamse parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) cijfers opvroeg bij De Lijn. Dat is op zich al erg, maar op andere tramassen is het niet veel beter gesteld. Zo is er al jaren een verkeersconflict tussen auto’s en trams op de stadsring R40 ter hoogte van de Kortrijksepoortstraat. Daardoor staat de tram ook regelmatig in de file in de aansluitende Nederkouter.
Om de tram beter te laten doorstromen installeerde het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid een systeem van toeritdosering. Dat systeem zorgt ervoor dat de alle lichten van het kruispunt op rood blijven staan voor auto’s die stadinwaarts willen. Zo kan de tram vlotter doorrijden, tenminste in theorie. In de praktijk blijkt dat sommige automobilisten in het verleden het inrijverbod aan hun laars lapten, want buiten het oplichtende verkeersbord is er geen barrière die hen dat belet.
De laatste keer dat het stadsbestuur zei dat alles ‘binnen enkele weken’ in orde ging komen, dateert ook alweer van vorig jaar. Daarom wil GMF graag volgende vragen beantwoord zien:
- Hoe vaak treedt het systeem in werking?
- Zorgt het systeem voor minder files in de Nederkouter en minder stilstaande trams?
- Zijn er sanctiemaatregelen voor chauffeurs die het rode licht negeren en zijn er al boetes uitgeschreven? Zoja, hoeveel?
In het nieuwe Mobiliteitsplan staan heel wat maatregelen om de autodruk op de binnenstad te verlichten. Als de toeritdosering een goed werkend systeem is, moet het volgens GMF op meerdere plaatsen toegepast worden. Automatische herkenning van overtreders is een efficiënte manier om hardleerse bestuurders hun rijgedrag te doen aanpassen.