Maatregelen fijn stof niet effectief
26 februari 2015 at 9:25amTNO: maatregelen fijn stof niet effectief
Jeroen Koot, Amsterdam
De Europees aanpak van fijn stof klopt niet. Dat stelt kennisinstituut TNO uit eigen onderzoek. Zo stelt de EU strenge eisen aan hoeveel grove deeltjes fijn stof er in de lucht mogen hangen. Maar voor de ultrafijne deeltjes die dieselauto’s ook uitstoten is geen beleid. Terwijl de grote deeltjes soms gewoon zeezouten zijn, en juist de kleine deeltjes ervan verdacht worden hartziektes te veroorzaken.
Roetfilters kunnen het probleem zelfs verergeren omdat de filters grote deeltjes verbranden tot kleine deeltjes. TNO stelt mede daarom dat het Europese beleid niet de verwachte gezondheidsverbetering zal opleveren.
Zowel het CDA als de VVD zei gisteren zich deels in de conclusie te herkennen. ‘Ik roep al jaren dat de roetfilters weg moeten’, zegt VVD-kamerlid Helma Neppérus. ‘Je moet eerst onderzoeken welk soort fijn stof schadelijk is. Nu geeft de EU een hoop geld uit om de verkeerde stof tegen te houden.’ Ook kamerlid Liesbeth Spies (CDA) pleit voor extra onderzoek. ‘Op dit moment schieten we met hagel om een mug te vangen. Als je beter weet wat ziekmakend is, kun je daar je beleid op aanpassen. Maar vergeet niet dat de wetenschap jong is. Een paar jaar geleden konden we het ultrafijn stof nog niet eens meten.’
Het is te verwachten dat het Europese beleid voor de luchtkwaliteit zal veranderen. Volgens Menno Keuken, afdelingshoofd luchtkwaliteit bij TNO, begint dat al met andere eisen voor auto’s. ‘Nu meten we nog hoeveel gram er aan fijnstof uit de uitlaat komt. Maar in 2012 zal dat zijn hoeveel deeltjes er uit komen. Dan heeft het dus geen zin om alleen de grote deeltjes tegen te houden.’
Het ministerie van Vrom ziet ook graag dat ultrafijn stof belangrijk wordt in de Europese luchtkwaliteitseisen. Maar omdat de stof moeilijk was te meten, is dit nog geen Europees beleid geworden, zo meldde een woordvoerder.
© FD Mediagroep 27/4/09