• Wij zijn GMF

    Pieter, voorzitter en duizendpoot

    Via GMF kan ik in Gent een lokaal antwoord geven aan een wereldwijde uitdaging.

Hippe foodtrucks met ouderwetse dieselgeneratoren? Kan beter!

25 november 2016 at 10:00am
Foodtrucks zijn in. Overal komen ze hippe evenementen opleuken. Maar ze duiken ook op op alledaagse plaatsen en krijgen soms een vaste stek op straat. We lusten bij GMF ook wel een artisanale taart, een onverantwoord hippe snack, of een shake vol antioxidanten. 
 
Achter de glimmende carrosserie van de foodtruck en de glimlachende uitbater schuilt een minder hip fenomeen: vaak wordt de elektriciteit voor de foodtrucks geleverd door dieselgeneratoren. Die stoten onafgebroken roet, fijn stof en lawaai uit op drukke plaatsen. 
 
Voor GMF kan het niet dat permanente foodtrucks hun elektriciteit halen uit dieselgeneratoren. We vragen daarom aan de stad Gent dat ze geen toelating meer geeft voor permanente foodtrucks met dieselgeneratoren. Dus in hun toelatingen voor ‘inname openbare weg’ of in de aanbestedingen/contracten moet duidelijk staan dat dieselgeneratoren niet toegelaten worden. Verder vragen we aan het stadsbestuur om op belangrijke pleinen (en bij heraanleg) elektriciteit te voorzien voor foodtrucks.
 
In het bestuursakkoord (zie pagina 17 artikel 2.45) staat alvast dat de stad Gent het gebruik van dieselgeneratoren wil ontmoedigen. Ook het Gentse luchtkwaliteitsplan (pagina B-20) wil het gebruik ervan beperken. Volgens GMF is het tijd om dieselgeneratoren ook effectief te verbieden. Voor tijdelijke evenementen vragen we dat foodtrucks zoveel mogelijk aansluiten op het elektriciteitsnet, maar kan een uitzondering worden toegestaan. 
 
Onze aandacht werd getrokken door enkele slechte voorbeelden in de buurt van het station. Eerst en vooral heb je de foodtruck van patisserie Bloch: lekker gebak, maar die generator op één van de drukste pleinen van de stad? Bakkerij Bloch streek sinds voorjaar 2016 neer op de Vrijdagsmarkt en aan het station Gent-Sint-Pieters. Een dieselgenerator enkel en alleen om hun koffie’s te zetten? Zo’n foodtruck moet toch gewoon op netstroom kunnen werken!
Een nabijgelegen hamburgerkraam tapt wel gewoon netstroom af, logisch toch? Als klap op de vuurpijl wordt de foodtruck (die drie dagen op het stationsplein staat: maandag, woensdag, vrijdag) elke keer ’s morgens gebracht en ’s avonds afgehaald door een vrachtwagen. Ons lekker gebak krijgt zo wel een bittere nasmaak. 
 
In het geval van de foodtruck van Bloch is het niet duidelijk of het bedrijf ook een toelating of contract bij NMBS heeft. Sowieso willen we dat ook de NMBS geen toelating geeft voor dieselgeneratoren bij permanente foodtrucks. We stuurden een mail over deze situatie naar Bloch, maar kregen tot op heden geen antwoord. 
 
foodtruck bloch1
De foodtruck van Bloch – aangedreven door een reusachtige dieselgenerator 
 
 
foodtruck bloch
De foodtruck van Bloch wordt elke morgen en avond ‘geleverd’. Really?  
 
 
 
foodtruck healthyfood
 Aan het citadelpark staat ook Healthy Food. Gezond zijn de sapjes ongetwijfeld wel, maar gezond bestellen of werken zal het daar misschien niet zijn. 
 
 
foodtruck chickndale
Chick’nDale gebruikt een generator op loodvrije benzine, die hun koelkast en LED-verlichting aandrijft. Beter dan diesel, maar ook voorbijgestreefd.
 
foodtruck zuid
 Op het plein aan de Zuid tappen de foodtrucks wel netstroom
 
 foodtruck zuid1
 Op het plein aan de Zuid tappen de foodtrucks wel netstroom
 
 
 
 
 
Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X