• Wij zijn GMF

    Pieter, voorzitter en duizendpoot

    Via GMF kan ik in Gent een lokaal antwoord geven aan een wereldwijde uitdaging.

Het wintert in Gent, maar helft winkels zet deur wagenwijd open

24 januari 2019 at 10:15am

Het sneeuwt, het vriest, maar wie zich door de Gentse winkelstraten begeeft merkt dat vele winkeldeuren permanent open staan. Wandel je door zo’n open deur, dan stap je doorheen een warmtegordijn meestal een lekker verwarmde ruimte binnen: dat kan tellen qua overbodige energieverspilling. Vrijwilligers van Gents MilieuFront (GMF) trokken er tijdens het tweede shoppingweekend van januari op uit om het aantal open deuren in de Gentse winkelstraten te tellen. Resultaat: maar liefst de helft van de Gentse winkels hield de deur open. Ze gooien geld en energie letterlijk met bakken naar buiten, en lappen gelijk een basisprincipe van duurzaamheid aan hun laars.

Zaterdag, 12 januari (4,9 °C, lichte regen): 4 GMF-vrijwilligers trotseren bar winterweer en soldendrukte om de Gentse winkelstraten in te trekken. Niet om te shoppen, wel om te kijken hoeveel Gentse winkels precies de deuren openhouden om klanten naar binnen te lokken. Ze wandelen langs de traditionele Veldstraat en Langemunt, maar nemen ook een kijkje in ‘kleinere’ winkelstraten zoals de Mageleinstraat, Brabantdam en Koestraat.

2

327 winkeldeuren

“We telden in totaal 327 winkels, waarvan ongeveer 50% de deuren open hadden staan”, vertelt Amélie, vrijwilliger bij GMF. “We keken alleen naar de ‘echte’ winkels, die handelen in kledij, parfum, chocolade, brillen etc. Zaken als apotheken en horeca telden we niet mee. Het viel ons op hoe grotere winkels en ketens zoals Torfs, Zara en H&M de deuren openhouden, terwijl kleinere winkels meestal bewuster met hun warmte omgaan.”

Kleintjes doen het beter

De grote doen het slechter dan de kleintjes, en niet alleen naargelang winkelruimte of merk: ook op straatniveau doen de grote Veldstraat en Langemunt het veel slechter dan de rest. Van de meer dan 100 winkels in die twee straten hield 80% van de winkels de deuren open. In de Hoogpoort hielden dan weer zo goed als alle winkels de deuren gesloten.

3

Schuifdeuren schuiven niet (in het weekend)

Vele winkels hebben een schuifdeur, maar zetten de automatische open- en sluitfunctie af tijdens drukke shopdagen, en laten ze non-stop openstaan. Dat doen ze frequenter in het weekend dan in de week: H&M bijvoorbeeld laat op weekdagen wel de deuren schuiven. Andere winkels zoals Primark en Holland & Barrett houden de deuren de hele week open.

Deuren dicht = voordeliger

Veel handelszaken geloven dat open deuren meer klanten aantrekken: er wordt immers een fysieke barrière weggenomen. Een oude, valse stadslegende: recent onderzoek bevestigde zwart op wit dat shoppers zich niet laten tegenhouden door een gesloten deur. Denken de winkeliers aan hun portemonnee, dan houden ze beter de deuren zo veel mogelijk gesloten: zo besparen ze maar liefst 40% op hun energiefactuur, en wel zonder klantenverlies.

5

Goede voorbeelden

‘Warme’ winkels die ‘s winters de deuren permanent openzetten blinken dus niet echt uit in economisch denken. Maar dat geldt ook voor winkels die in de zomer de airco aanzetten. In steden zoals Roeselare organiseert het bestuur campagnes om winkeliers aan te zetten de deuren toe te houden. Misschien een leuk idee voor het nieuwe Gentse bestuur?

Enkele Gentse winkels geven alvast het goede voorbeeld, en nudgen de klanten op andere manieren om hun winkel binnen te stappen + om de deur gelijk te sluiten (zie foto). Winkels in de Hoogpoort geven dan weer aan open te zijn door een lantaarn of fietsenrek op straat te zetten, gefinancierd door sfeergebied Rond Sint-Jacobs en de winkeliers zelf.

6

Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X