Dokano, Gents MilieuFront, Rotary Noord en River Cleanup verzamelen 400 kg zwerfafval ter land en ter water op World Clean Up Day in Gent
19 september 2020 at 4:21pmVandaag vond opnieuw World Cleanup Day plaats, de grootste wereldwijde opruimactie van het jaar. Dan wordt er in meer dan 150 landen door miljoenen mensen afval opgeruimd. In Gent mobiliseerden Dokano, Gents MilieuFront, Rotary Noord en River Cleanup meer dan 150 vrijwilligers ter land en ter water om zwerfvuil te verzamelen. Niet minder dan 400 kg! Opvallend veel blikjes en flesjes, een reden te meer om echt werk te maken van statiegeld, vindt Gents MilieuFront.
Ter land en ter water
Dokano en Gents MilieuFront zijn niet aan hun proefstuk toe. Ze visten samen al verschillende keren afval uit het water. Een groep jongeren brak in de zomer nog het record met 62 kilo afval die ze uit het water haalden. Een triest record. River Cleanup Gent maakt deel uit van een internationale organisatie en organiseerde ditmaal voor de 2e keer de River Cleanup in Gent. Lokaal opruimen is de sleutel van al hun acties – waarbij engagement en technologie hand in hand gaan.
Sorteren
Bij het sorteren zijn de grote hoeveelheid petflessen en blikjes terug een doorn in het oog. “Het is soms schrikken van wat we allemaal vinden in het water, niks is te zot, maar petflessen en blikjes blijven de helft van het afval uitmaken”, zegt Maarten Demeester van DOKano. Acties als deze hebben een grote sensibiliserende en activerende waarde, maar lossen maar een deel van het probleem op.
Statiegeld: waar wacht België nog op?
Terwijl in landen als Duitsland en Noorwegen statiegeld al lang de norm is, blijft België achterop hinken. “Statiegeld is echter een essentieel deel van de oplossing voor een toekomst met minder zwerfafval, meer bescherming van het milieu en een beter hergebruik van grondstoffen”, zegt Iris Verschaeve van Gents MilieuFront.
Het draagvlak voor statiegeld is enorm: 1075 Belgische en Nederlands organisaties sloten zich de voorbije jaren aan bij de statiegeldalliantie. Wallonië wil net als Brussel statiegeld invoeren, maar Vlaanderen wacht liever nog tot 2023. Als de doelstellingen uit het verpakkingsplan in 2023 niet zijn gerealiseerd, zal de Vlaamse regering de sector ‘vragen om een statiegeldsysteem te organiseren of een veralgemeend beloningssyteem in te voeren’. Waarom nog zo lang wachten?