2024: het milieu wint de verkiezingen!
26 mei 2024 at 8:45pmVerkiezingen in juni ’24, verkiezingen in oktober ’24: 2024 is een uitstekend jaar om het beleid in de juiste richting te duwen. Bij GMF hebben we ambitieuze plannen. Maar voor je verder leest: staan 9 juni en 13 oktober al in je agenda?
Want voor het eerst sinds 1894 mag de Belg op verkiezingsdag (in oktober ’24) gewoon thuisblijven. GMF roept iedereen daarom op: ga stemmen! En: kies voor politici die serieus werk willen maken van een gezond milieu en een leefbaar klimaat. Voor het lokale niveau biedt GMF je deze zomer een helpende hand met een kieswijzer. Maar eerst een stapje terug. Hoe bereidde GMF zich voor op de verkiezingen?
24 vonken voor ‘24
Wij begonnen aan ons huiswerk in januari ‘23. Toen konden GMF-leden ideeën aandragen voor de inspiratiebundel die we aan de Gentse politici zouden bezorgen. Onze leden stelden niet teleur en kwamen met heel wat knappe voorstellen voor een krachtig stedelijk milieu- en klimaatbeleid. Na heel wat gesprekken met experten mondde dat uit in ‘Gent brandt van verlangen – 24 vonken voor ‘24’. Van gemeenschappelijke tuinen tot materialenpaspoorten, van bomen op Sint-Michiels tot een uitdoofbeleid voor houtstook: lees ons memorandum op onze site of vraag een papieren exemplaar op ons kantoor!Gewapend met deze bundel vurige verlangens klopten we eind ‘23 aan bij de Gentse politieke partijen. (Behalve bij Vlaams Belang, dat niet alle mensen als gelijkwaardig beschouwt, wat alleen kan eindigen in het kapotmaken van de democratie. Dat vinden we ontoelaatbaar en dus is deze partij, in tegenstelling tot haar kiezers, niet welkom bij GMF.) Het doel van die gesprekken: onze ideeën (en het waarom erachter) toelichten, zodat partijen ze overnemen in hun politieke programma’s.
Op campagne met GMF
De Gentse bevolking legt de lat – terecht – hoog. De Gentenaar wil geen lucht die een beetje minder ongezond is, de Gentenaar wil gezonde lucht. De Gentenaar wil dat onze wandel- en fietsstad in wording snel verder uitgebouwd wordt tot een échte wandelstad, een échte fietsstad. De Gentenaar wil dat ook de kleinkinderen kunnen genieten van een aangenaam en levendig Gent. Daarvoor is doortastend beleid nodig. Uit het klimaatrapport blijkt dat Gent de tussentijdse doelstellingen heeft behaald, maar ook dat de huidige inspanningen niet volstaan om het doel te behalen van -40% CO₂ tegen 2030. De ervaren Frontaal-lezer weet natuurlijk hoe ontzettend groot de kosten zijn als we die CO₂-doelen niet halen, én dat minder CO₂ zeker niet minder levenskwaliteit hoeft te betekenen. Omdat Gent dus verder, véél verder moet gaan, zetten wij dit jaar een aantal van onze voorstellen extra in de verf. Door de Gentenaar enthousiast te maken voor krachtig en sociaal rechtvaardig milieu- en klimaatbeleid, maken we het voor de volgende bestuursploeg makkelijker om er stevig in te vliegen. Drie voorbeelden:
Herverdelend bewonersparkeertarief
Parkeerplaatsen aanleggen en onderhouden kost geld. Veel geld. Moet de samenleving daarvoor volledig opdraaien, of is het maar eerlijk dat Gentenaars met een privéauto betalen voor hun parkeerrecht? GMF stelt voor om het bewonerstarief te bepalen volgens criteria zoals het gezinsinkomen en de uitstoot, bumperhoogte en catalogusaankoopwaarde van de privéauto. Mensen met een bescheiden privéauto betalen zo fors minder dan goedverdieners met een onveilige en/of erg vervuilende privéauto.
3-30-300
Zicht op 3 bomen vanuit je raam, 30 procent van de wijkoppervlakte is boomkruinbedekking en op 300 meter van je deur vind je een park: ziedaar de 3-30-300-regel van de internationaal befaamde prof Cecil Konijnendijk. Op 8 mei gaf de Nederlander een lezing in Gent, op uitnodiging van Breekijzer, Natuurpunt Gent en GMF. En dat is niet de enige manier waarop we de vergroening van Gent hoger op de politieke agenda gaan krijgen, maar we gaan hier natuurlijk nog niet alles verklappen.
Stadsautostrade wordt stadsboulevard
Er wonen duizenden mensen vlakbij en vele duizenden fietsers en voetgangers moeten er elke dag over of langs: de R40 of kleine ring. Het huidige stadsbestuur beloofde om het voorbereidende werk te doen om hier een ‘stadsboulevard’ van te maken, maar mede door desinteresse van de wegverantwoordelijke, de Vlaamse overheid, heeft er nog niet veel gebougeerd. Nochtans omschrijft Vlaanderen zelf de R40 als een lokale weg, wat inhoudt dat deze ingericht wordt ‘voor duurzame verplaatsingen en aangename leefomgevingen’. Da’s wel wat anders dan vier moeilijk over te steken autorijvakken zonder veel groen, brede fiets- en voetpaden en vrije beddingen voor bus en tram. De R40 heruitvinden biedt enorme mogelijkheden voor de modal shift, lucht- en leefkwaliteit (inclusief terugdringen van geluidshinder), vergroening en verbetering van de verkeersveiligheid. En dus eisen wij: maak er eindelijk werk van!
Ga stemmen – kijk op onze kalender – stuur dit artikel aan een volgende lezer – neem de bus – praat met je buren – ontdek hier ons memorandum
Dit artikel werd geschreven door Bouke Billiet voor Frontaal (editie lente 2024), het magazine van Gents MilieuFront. Wil je ook 4x per jaar inspirerende en kritische Frontaal-artikels lezen op papier of digitaal? Word nu lid van GMF en geniet van Frontaal en tal van andere fijne voordelen!
Foto’s: Pexels element5 digital, Pexels Valentin S, Pixabay Kevin Snyman