• Wij zijn GMF

    Titus, vrijwillig graficus bij Frontaal magazine

    Tijd om te leren over de wereld waarin we leven, vooral mijn Gentje.

Schoonmaakproducten zonder geurtje aan

25 maart 2023 at 7:44pm

Drie studenten Innovatie en Ondernemerschap besluiten een bedrijfje op te richten en hun goesting tot ondernemen om te zetten in de productie van… schoonmaakproducten. Geen ideaal uitgangspunt om een artikel te versieren in Frontaal? Edoch! GMF had met Lowie Vercraeye, een van de jonge en enthousiaste oprichters van Brauzz, een hoopvol interview.

‘Vuile’ schoonmaakindustrie
Lowie omschrijft de schoonmaakindustrie – what’s in a name – als erg vervuilend. ‘Huishoudproducten zijn vaak verpakt in plastic, bevatten schadelijke ingrediënten en bestaan voor 90% uit water. We transporteren dus massaal plastic flessen gevuld met water!’  In 2020 besloten de oprichters van Brauzz komaf te maken met dit soort absurditeit. Ze bedachten een even geniale als eenvoudige oplossing: makkelijk biologisch afbreekbare ultraconcentraten, vrij van wegwerpplastic. ‘Daarnaast zijn al onze producten vegan gecertificeerd. Ze bevatten geen dierlijke componenten en worden evenmin getest op dieren.’

Producten zonder water
Het gamma van Brauzz bestaat uit schoonmaakmiddelen voor een duurzaam huishouden, zoals vaatwastabletten, wasstrips en reinigers voor o.a. vloer en glas. Het meest vernieuwende aspect is dat ze geen of nauwelijks water bevatten. ‘Het oorspronkelijke idee was een oppervlaktereiniger in de vorm van een bruistablet, vandaar de naam Brauzz. Na meer dan een jaar onderzoek bleek dit niet haalbaar, omwille van de lange ontwikkelingstijd.’
Uiteindelijk kwamen in juni 2021 de eerste producten als strips of ultrageconcentreerde tabletten op de markt. Qua ingrediënten is er weinig verschil met andere ecologische marktspelers. ‘Doordat we geen water transporteren, besparen we echter tot 90% CO2-uitstoot.’

Gebruiksgemak
Aan de ontwikkeling van Brauzz gingen grondige marktstudies vooraf. ‘We leerden dat veel mensen bereid lijken om ecologischer te leven. Dit gaat dikwijls helaas gepaard met compromissen in prijs, kwaliteit en gebruiksgemak. Daarop hebben we ingespeeld. Zo zijn onze schoonmaakmiddelen niet duurder dan die van gelijkaardige merken en zetten we resoluut in op een krachtige werking. Bovendien passen ze gewoon in de brievenbus; 80% van de pakjes gaat mee met de postbode. Geen speciale busjes nodig dus en je hoeft niet thuis te zijn bij levering.’ Lowie is dankbaar voor het loyale klantenbestand van Brauzz. ‘Meer dan 50% bestelt opnieuw, een hoog percentage in e-commerce. We willen het voor iedereen bewust vergemakkelijken om de duurzame keuze te maken; vanachter je computer bestellen en levering in je brievenbus.’ Op de vraag hoe bol.com als extra distributieoptie in het duurzaamheidsplaatje past, antwoordt Lowie helder:  ‘We verkiezen een 90% ecologisch businessmodel met een heel ruim bereik, omdat de totale impact zo veel groter is.’ Brauzz biedt haar producten ook in fysieke winkels aan. In Gent vind je ze o.a. bij Ohne en Bio-Planet. GMF adviseert dan ook om gebruik te maken van deze lokale verdeelpunten of de optie via de post.

Een totaalconcept
Naarmate ons gesprek vordert, ontdekken we dat Brauzz een totaalconcept is volgens het 3P-model, wat staat voor Planet, People, Profit. Van elke stap in het proces wordt nauwkeurig de milieu-impact geanalyseerd. ‘Onze productie gebeurt vooral in Europa, maar deels ook in Azië omdat sommige technologieën (bijv. molding van wasstrips) hier nog niet voldoende ontwikkeld zijn. Wel vervoeren we alles via het spoor. Daarnaast brengt Ecocart de CO2-emissies van onze volledig supply chain in kaart. Aan hen staan we bovendien 2 tot 4% van onze omzet af om onze – minimale – uitstoot te compenseren en te investeren in groene energie.’ Qua lokale logistiek heeft Brauzz eveneens een duidelijke keten. ‘Onze grootste partner is Amab, een sociaal maatwerkbedrijf dat al onze producten assembleert, dus letterlijk in doosjes steekt. Voor verpakking, labeling en verzending werken we samen met Active Ants, een geheel gerobotiseerd en ecologisch bedrijf.’

De toekomst
Momenteel heeft Brauzz, met kantoor in Gent, naast de drie oprichters twee vaste medewerkers in dienst. ‘Eigenlijk werken we samen met veel partners, zoals freelancers, ontwikkelingslaboranten en de mensen van het maatwerkbedrijf. En we denken na over nieuwe teamgenoten.’ Tot slot verklapt Lowie dat er binnenkort een product voor hardnekkige vlekken aankomt, bovenop drie innovaties voor toilet en keuken. In de Benelux heeft Brauzz al een vaste voet aan de grond, al groeit de concurrentie. De uitbreiding naar Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk komt op gang. Nu wil Brauzz eerst goed nadenken waarop verder te focussen. ‘De mogelijkheden zijn quasi eindeloos, al blijven we steeds werken volgens dezelfde principes: geen plastic voor eenmalig gebruik, geen onnodig vervoer van water, geen betrokkenheid van dieren in het proces en geen schadelijke ingrediënten.’

GMF was alleszins onder de indruk! Als drie studenten zo’n totaalconcept met grootse milieu-impact kunnen bedenken én uitvoeren, dan is het misschien… nog al nie noar de wuppe!

Dit artikel werd geschreven door An Van Hemeldonck voor Frontaal (editie winter 2022), het magazine van Gents MilieuFront. Wil je ook 4x per jaar inspirerende en kritische Frontaal-artikels lezen op papier of digitaal? Word nu lid van GMF en geniet van Frontaal en tal van andere fijne voordelen!

Foto’s: Brauzz

Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X