DIY: GMF & Fietsersbond verven fietspad in Wondelgem
11 augustus 2020 at 11:55amEen kleine groep vrijwilligers van Gents MilieuFront (GMF) en Fietsersbond Gent trokken dinsdagavond 11 augustus richting Wondelgem, gewapend met verfspuitbussen en sjablonen. Op de Kapiteinstraat, tussen de Sloepstraat en de Driemasterstraat, brachten ze eigenhandig (tijdelijke) fietsinfrastructuur aan op de straat, onder de vorm van een zelf ontworpen fietssuggestiestrook. Dat deden ze om er de hoogst onveilige situatie voor fietsers aan de kaak te stellen.
Kapiteinstraat, Wondelgem
Waarom precies voor de Kapiteinstraat in Wondelgem werd gekozen is duidelijk. “Deze straat is een drukke baan met rijverkeer uit twee richtingen. Voor fietsers is er blijkbaar geen plaats, ook al is het een belangrijke verbindingsweg”, vertelt Luc De Ruyter, buurtbewoner en lid van Fietsersbond Gent. “De snelheidslimiet van 50 kilometer per uur wordt hier door vrijwel alle gemotoriseerde voertuigen straal genegeerd. Er is ook veel sluipverkeer van vrachtwagens die de file aan het kruispunt van de Zeeschipstraat met de R4 willen ontwijken. Dit zorgt voor overlast voor de buurtbewoners en schept onveilige situaties. Ouders uit de buurt durven hun kinderen niet met de fiets naar school te sturen wegens te gevaarlijk.”
0 ruimte voor fietsers
GMF en Fietsersbond Gent leggen een duidelijke eis op tafel voor het stadsbestuur. “Deze straat moet zo snel mogelijk veilige fietsinfrastructuur krijgen”, zegt Thijs Michiels van GMF. “Het is een belangrijke verkeersas tussen Wondelgem, Meulestede en Gent-centrum. En wat zie je als je hier op straat staat: 2 brede rijwegen voor auto’s, langs weerskanten 2 parkeerstroken voor wagens en absoluut niets voor fietsers. Onbegrijpelijk voor een stad die wil inzetten op duurzame mobiliteit. Er is duidelijk ruimte genoeg in de straat om te voorzien in veilige fietsinfrastructuur, maar dan moet het stadsbestuur keuzes maken en durven schrappen in de uitgebreide autogerichte voorzieningen. Ofwel moet de autorijweg smaller, ofwel moeten er parkeerplaatsen sneuvelen.”
Veilige fietsassen
De Kapiteinstraat is ook onderdeel van het Gentse fietsroutenetwerk (opgepast: verouderde kaart), waar de straat gelabeld staat als een ‘lokale verbindingsroute’ voor fietsers. “Reden te meer om deze straat prioritair onder handen te nemen”, zegt GMF. De heraanleg van deze straat in Wondelgem is zeker niet de enige eis van GMF. “We vragen dat er nog in de huidige bestuursperiode wordt voor gezorgd om vanuit het centrum van Gent minstens één veilige fietsas naar elke deelgemeente en buurgemeente te laten lopen”, aldus GMF.
Herindeling van de ruimte
GMF en Fietsersbond Gent stellen al jaren vast dat er op belangrijke fietsassen in Gent infrastructuur ontbreekt. Met deze schilderactie zijn GMF noch Fietsersbond aan hun proefstuk toe. Naar een intussen bijna jaarlijkse traditie leggen de organisaties de vinger op de wonde, telkens op een plaats in (groot) Gent waar de fietsinfrastructuur ondermaats aangebracht of geheel afwezig is. Soms gaat het om punten die enkel via grote infrastructuurwerken kunnen worden aangepakt, maar dikwijls kan ook een simpele pot verf of een andere kleine ingreep al een en ander verbeteren.
“Niet zo dus in de Kapiteinstraat. Wij proberen hier weliswaar met wat verf een fietssuggestiestrook op de grond aan te brengen, maar deze straat heeft duidelijk nood aan een grotere ingreep. Hier moet door middel van een integrale heraanleg auto-infrastructuur plaatsmaken voor meer groen en ruimte voor duurzame mobiliteit”, klinkt het bij GMF.
Gebrekkige invalswegen
De straat in Wondelgem is dus lang niet het enige pijnpunt volgens GMF en de Fietsersbond. Beide organisaties stelden eerder dit jaar al een ‘blacklist’ samen van 10 gevaarlijke plekken op Gentse invalswegen zonder afdoende fietsinfrastructuur. Vrijwilligers van GMF brachten zelfs alle Gentse invalswegen in kaart die al dan niet over een fietspad beschikken. De Kapiteinstraat staat ook al langer op onze lijst van missing links, 10 cruciale punten voor het fietsverkeer die op erg korte termijn kunnen worden aangepakt (zie overzicht onderaan persbericht). Die bevinden zich zowel in Gent-centrum als in de deelgemeenten.
Dergelijke zwakke schakels zorgen ervoor dat mensen niet (meer) willen fietsen. Voor fietsers maakt het al dan niet hebben van een fietspad het verschil tussen vlot doorfietsen, of zich een weg banen tussen de autofile. Elke hoofdweg moet minstens een geschilderd fietspad hebben – al is een vrijliggend fietspad nog zo veel beter, en moet dat altijd het streefdoel zijn. Zogenaamde fietsopstelstroken aan kruispunten zorgen ervoor dat fietsers kunnen vertrekken voor het autoverkeer. Zo zijn ze beter zichtbaar en moeten ze niet staan wachten tussen de uitlaatgassen.
Het is 2020, tijd om (niet zo) gewaagde keuzes te maken
Waar de weg te smal is, moet de stad resoluut kiezen voor hoogwaardige fietsinfrastructuur. Ook als dit betekent dat er op sommige plaatsen een autorijstrook of parkeerstrook moet verdwijnen, of de rijbaan zelf moet worden versmald ten voordele van een vrijliggend fietspad.
GMF en Fietsersbond Gent vragen aan de wegbeheerders Stad Gent en de Vlaamse overheid om snel werk te maken van de realisatie van deze 10 punten. Beide organisaties stellen zich constructief en beschikbaar op om de overheden verder uitgebreid te adviseren.
10 missing links volgens Gents MilieuFront en Fietsersbond Gent
#1 Tolhuisbrug (Gent)
Deze brede en drukke brug op de R40 heeft geen fietspaden of vooropstelstroken. Door de dominantie van koning Auto is deze brug een gevaarlijk pijnpunt voor vele fietsers, waar er dan ook regelmatig ongevallen gebeuren. Een geschilderd fietspad is het hoogst nodige minimum. We vragen om niet te wachten op de integrale heraanleg, en fietsers nu een plaats te geven. Maak de kleine ring (R40) ook voor fietsers rond!
#2 Tolhuislaan / Neuseplein (Gent)
Het kruispunt van Tolhuislaan met Blaisantvest is onoverzichtelijk. De weinige fietspaden die er op de Tolhuislaan waren zijn verdwenen. Er is geen vooropstelstrook. Maak deze plek veilig voor fietsers voordat de werf Verapazbrug start, niet erna! Zo motiveer je mensen om de overstap naar de fiets te maken.
#3 Kapiteinstraat (Wondelgem) – plaats van actie, augustus 2020
Een brede verbindingsstraat zonder fietsinfrastructuur nodigt uit tot autorace-gedrag. Hier durven vele mensen gewoonweg de fiets niet op.
#4 Rozemarijnstraat & Hector van Wittenberghestraat (Gent)
Deze 2 straten liggen binnen de R40. Bewoners van deze straten hebben meer autoverkeer dan andere straten binnen de R40, maar mogen zelf niet eens stadinwaarts fietsen. Geef die bewoners niet enkel lasten, maar ook lusten! We vragen dat álle inwoners van Gent veilig en comfortabel van en naar hun huis kunnen fietsen, ook in de zone met het circulatieplan.
#5 Darsen (Gent – Oostakker)
Darsen is het gebied voorbij de Weba (kruispunt Hogeweg-Vliegtuiglaan-Motorstraat). Dit kruispunt is de toegangsweg voor fietsers uit Oostakker tot de stad, en de enige weg richting Muide, Mariakerke, Wondelgem en Evergem. Een snelle integrale heraanleg is dringend. Ondertussen moeten bestaande geschilderde fietspaden veilige breedtes krijgen, en zijn veilige oversteekplaatsen nodig.
#6 Lourdesstraat (Oostakker)
De Lourdesstraat is een brede straat richting de fietsbrug over de R4. De straat wacht op een aangekondigde heraanleg met fietspaden (zie afbeelding), timing is onbekend. Op korte termijn is hier een geschilderd fietspad nodig.
#7 Palinghuizen (Gent)
Palinghuizen is een drukke invalsweg voor fietsers en automobilisten van Mariakerke en Wondelgem. Al jaren wordt gesproken over de heraanleg van de N9, maar het komt er niet van. Volgens onze laatste informatie zouden de werken pas startenh in 2023. Geef fietsers nu al een eigen plaats!
#8 Maaltebrugge-Park (Kortrijksesteenweg) tussen Don Bosco en R4 (Gent – Sint-Denijs-Westrem)
Ondanks een grote scholencampus en een park vlakbij mist deze brede betonnen verbinding tussen Kortrijksesteenweg en het tweerichtingsfietspad op de R4 een fietspad.
#9 Halewijnkouter (Drongen)
Landegem (Deinze) heeft tot aan de grens met Drongen fietssuggestiestroken. Hierop ook Gentse stroken laten aansluiten is de evidentie zelve. We vragen dat Stad Gent intenser overlegt met de buurgemeenten en sneller aansluit op hun realisaties.
#10 Hemelrijkstraat & Jean-Baptiste Gieylaan (Sint-Denijs-Westrem)
Hier verfden GMF en Fietsersbond Gent vorig jaar al zelf een fietspad op het wegdek. Hier staat er gelukkig gepland om ‘eind 2020 – begin 2021’ te starten met de werken: een heraanleg van de straat + toevoeging van fietsinfrastructuur (zie vraag 17 + antwoord op dit document). Hopelijk dus volgend jaar eindelijk van ons lijstje verdwenen – samen met zo veel mogelijk andere plekken!