• Wij zijn GMF

    Bart, bestuurslid en divestment-actie

    Samen werken aan een gezonde stad voor onze kinderen

Wie zoekt, die vindt… 450 fietsstraten!

1 augustus 2020 at 6:36pm

GMF vraagt Stad Gent om invoering fietszones te onderzoeken

In het najaar van 2019 mat de afdeling landmeters van GMF de breedte van de Gentse straten op. Wat bleek uit ons veld- en GIS-onderzoek: vele Gentse straten zijn wettelijk te smal om als automobilist een fietser in te halen. De wegcode geeft aan dat een automobilist minstens 1 meter moet laten tussen auto en fietser. Wij sloegen aan het rekenen en concludeerden dat je in straten smaller dan 4,45 meter daarom als auto geen fietser mag inhalen. Die straten zijn dus de facto… fietsstraten!

Fietszones
Om onze resultaten zo breed mogelijk kenbaar te maken stuurden we in februari een persbericht de wereld in. Daarin vroegen we dat de stad onderzoekt of het aantal fietsstraten kan worden uitgebreid of – nog beter – hele fietszones worden ingericht. Nog geen week later werd ons idee positief ontvangen op de Gentse gemeenteraad (17 februari 2020), de mogelijkheid tot fietszones zal worden onderzocht.

Handhaving
We vroegen de stad verder ook om werk te maken van meer controle op dubbel parkeren en het respecteren van zone 30 om de veiligheid van fietsers te garanderen. Druk gebruikte invalswegen bemoeilijken de introductie van nieuwe fietsstraten of fietszones. Daarom pleiten we ervoor om op invalswegen parkeerplaatsen weg te halen en ruimte te maken voor bus- en fietsinfrastructuur. Op naar 0 fietsslachtoffers in 2021!

afbeelding veerle gmf fietsstraat

Fietszones op maat van Gent
Waarom fietszones en geen fietsstraten? In theorie zou de stad van elke te smalle straat een fietsstraat kunnen maken, maar in vele baantjes is er zodanig weinig verkeer dat een officiële herinrichting bovenmatig zou zijn. Het lijkt ons meer aangewezen om hele wijken af te bakenen als fietszone. Zo krijg je aaneengesloten gebieden waar de auto te gast is en waarbinnen fietsers niet mogen worden ingehaald, bv. in wijken als Ekkergem, Heilig Hart, Stropwijk of de Bloemekenswijk.

Ons voorstel omvat kleinere fietszones waarin verbindingswegen worden uitgelaten. Een ander idee kan zijn om een groter gebied in te richten als fietszone, maar een aparte status toe te kennen aan bepaalde invalswegen. Naast fietszones kan de stad in de kleinste straten ook kiezen voor de inrichting van woonerven. Daar ligt de snelheid voor alle gebruikers op maximum 20 km/u.

Meer weten? Check hier het complete persbericht + een gedetailleerde kaart!

(Afbeeldingen: Veerle Vercruyce)

Dit artikel werd geschreven door Steven Geirnaert voor Frontaal (editie lente 2020), het magazine van Gents MilieuFront. Wil je ook 4x per jaar inspirerende en kritische Frontaal-artikels lezen op papier of digitaal? Word nu lid van het GMF en geniet van Frontaal en tal van andere fijne voordelen!

Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X