GMF wil dat de stad van elke zone 30 fietszone maakt
27 juni 2019 at 7:23amStad Kortrijk voert morgen grootste fietszone van het land in.
Kortrijk begint mee te dingen naar de titel “fietsparel aan de Leie”: op vrijdag 28 juni opent in Kortrijk de grootste fietszone van Vlaanderen. 74 straten vormen in de Kortrijkse binnenstad één groot fietsvriendelijk gebied, waarin auto’s fietsers niet mogen inhalen. Tweewielers rijden dus niet langer in de weg van koning auto, maar vormen in Kortrijk een volwaardig deel van het verkeer. ‘DIt is niet meer dan logisch, en ook Gent is er helemaal klaar voor’, vindt Gents MilieuFront (GMF). ‘Maak de hele zone 30 binnen de R40 tot een fietszone. Net als de zones 30 in de 19de en 20ste eeuwse gordel.’
Wat is een fietszone?
Een fietszone is niet meer of minder dan een aaneengesloten gebied van fietsstraten. Een gebied waarin zowel fietsers als auto’s worden toegelaten, maar waarin die laatste geen fietsers mogen inhalen. Fietsers kunnen dus gerust de hele breedte van de straat gebruiken om op te rijden. In Kortrijk valt de nieuw ingerichte fietszone ook samen met een algemene zone 30. De fietszone heeft een snelheidsremmend effect en komt zo de verkeersveiligheid ten goede.
Het voornaamste argument voor een fietszone is echter consistentie en duidelijkheid. Ze onderstreept dat in stedelijk gebied, waar er kinderen naar school gaan, senioren naar de winkel en pendelaars naar hun werk gaan, waar met andere woorden actieve weggebruikers: fietsers en voetgangers vrije baan krijgen.
Fietszone in Gent
Kunnen fietszones ook in Gent ingevoerd worden? Natuurlijk wel: er bestaan al tal van fietsstraten in de Gentse binnenstad, en bovendien is het hele gebied binnen de R40 al sinds april 2015 een algemene zone 30? De grootste hindernissen zijn dus al genomen. GMF pleit er daarom al langer voor om de stap naar een volwaardige fietszone te zetten. (artikel verschenen in maart in ons tijdschrift Frontaal) Nog een tikkel extra moed en de fietsers krijgen in Gent eindelijk een volwaardige plaats in het verkeer te geven.
Een fietszone invoeren kan in Gent kan makkelijk in zones waar nu al een zone 30 is, namelijk in het gebied binnen de R40, maar ook in kernen in de 19de en 20ste eeuwse gordel. De stad heeft bekend gemaakt de komende jaren te werken aan verkeersplannen voor de wijken en deelgemeenten. GMF zal pleiten om fietszones te implementeren in die verschillende verkeersplannen.
Eis is niet radicaal, wél legitiem
Van heel centrum Gent een fietszone maken: is dat niet een wat radicaal voorstel? Wat kan in Kortrijk moet toch ook hier kunnen?
Fietszones zijn trouwens helemaal niet zo’n gek voorstel. Wie op de hoogte is van de Wegcode, weet dat die dicteert dat auto’s die fietsers willen inhalen minstens 1m tussenruimte nodig hebben. Dat maakt dat heel wat smalle straten in Gent per definitie al fietsstraten zijn. Binnenkort neemt Gents MilieuFront de proef op de som, en brengt deze onvolprezen, anonieme fietsstraten in kaart – naar analogie met Antwerpenize, die zo ontdekten dat heel wat straten in Antwerpen volgens de wegcode fietsstraten zijn!