• Wij zijn GMF

    Benjamin, bestuurslid, handige harry

    Gelukkig zijn er ook veel mensen binnen en buiten GMF die constant aan de ecologische kar blijven trekken en op dezelfde nagel blijven kloppen.

Interview met een nieuwe Gentenaar: Alessandro, uit Napoli

19 juli 2018 at 3:16pm

“Goed idee om de auto zoveel mogelijk uit de steden te bannen.”

In 2015 verhuisde Alessandro (31) van zijn geboortestreek rond Napels naar Rotterdam. Als jonge architect was het daar heel wat makkelijker werk te vinden dan in Italië. De liefde deed hem uiteindelijk begin 2018 nogmaals verhuizen. Ons mooie Gent werd zijn thuisbasis.  Bij OYO Architects geeft hij momenteel het beste van hemzelf. Van GMF had hij voor ons gesprek, ondanks zijn grote zin voor milieubewustzijn, nog nooit gehoord. Tijd om daar verandering in te brengen!

Koning auto
Ik vind het een meer dan goed idee om de auto zoveel mogelijk uit de steden te bannen. Zeker in Gent, een historische stad die echt niet gemaakt is voor auto’s. In Gent rijden er sowieso al heel wat minder auto’s dan in andere steden naar mijn gevoel. De mentaliteit daaromtrent is ook heel wat beter dan in mijn regio waar iedereen de auto neemt om amper een kilometer af te leggen. Op andere plaatsen in Italië, zoals in Bologna, is dit misschien anders. Maar in de rest van Italië gebruikt men de auto om vooruit te geraken. Vele steden zijn er dan ook enorm vervuild door de uitlaatgassen. Hier is het goed! Gent is geen al te grote stad, je kan makkelijk met fiets en bus overal geraken en het is hier leuk wandelen.
In Rotterdam werden alle oude, erg vervuilende auto’s uit het centrum gebannen. En ik hoorde ook van steden waar men werkt op basis van de nummerplaten: op bepaalde dagen mag je met een bepaalde nummerplaat rijden, op andere dagen niet. Ik vind dat soort initiatieven zeer goed.

Italiaanse inefficiëntie
Ik groeide op in Sant’antonio Abate, een gemeente op 30 km van Napels. Om in Napels naar de unief te kunnen gaan, nam ik altijd de bus naar de stad om dan verder te wandelen of de metro te nemen. Het openbaar vervoer bij ons is echter ongelofelijk inefficiënt. Je kan er nooit op rekenen of de bus tout court komen zal. Het zijn privébedrijven die grote delen van Italië bedienen die dan soms failliet gaan. Het onderhoud laat ook te wensen over: de stations, de voertuigen zelf,… Er zijn constant problemen. Mensen verdienen ook niet goed, krijgen te weinig rechten,… wat op zijn beurt stakingen veroorzaakt. De metrolijnen zijn vrij nieuw en kwalitatief ok, maar worden op hun beurt dan weer overspoeld met mensen, en zijn dus superdruk.

De regering geeft ook niet even veel geld aan alle regio’s. Het gebeurt allemaal vrij random. In sommige streken wordt er dan meer in publiek transport geïnvesteerd terwijl het geld elders vooral in wegenbouw wordt gestoken.

Fietsen
In Italië had ik een fiets om de 2 km naar de bushalte te doen, maar toen ze hem stalen, kocht ik geen nieuwe. Afgezien van de Pakistani en de mensen uit Sri Lanka fietst in onze streek bijna niemand. De wegen zijn er niet geschikt voor, er zijn geen fietspaden, het landschap is erg heuvelachtig en vele wegen steil,… Dat maakt het allemaal minder evident. Zowel in Rotterdam als hier in Gent doe ik quasi alles met de fiets, en soms neem ik eens de tram.  In het centrum is het soms wel moeilijker fietsen met de kasseiwegen. Ik begrijp de verkeerslichten hier wel echt niet. Zoals hier heb ik het nog nooit elders gezien!
Je hebt als fietser groen en wil rechtdoor rijden, m links van je staan auto’s, en als die dan naar rechts willen hebben ze tegelijk groen! Dit creëert supergevaarlijke situaties! Het is groen en tòch moet je nog heel erg uitkijken. Ik begrijp het niet. It doesn’t make sense (lacht).

De trein… altijd een beetje reizen…
Om me te verplaatsen tussen steden neem ik in België altijd de trein. In vergelijking met Nederland… Sorry voor mijn taal, maar “it sucks!”. De treinen rijden hier niet stipt, er is weinig communicatie als dingen fout lopen,… Laatst zat ik in de trein naar Genk en plots blijkt Hasselt de eindhalte. Mensen weten van niets. Er werd geen alternatief aangeboden met bussen bijvoorbeeld, niets. Dat zie je in Nederland echt niet. Daar is het veel beter georganiseerd. Maar in vergelijking met Italië is het hier natuurlijk veel beter. Toch is het niet ideaal, als je op tijd op je werk moet zijn of een vlucht moet halen kan je op de treinen niet écht vertrouwen.

Vanzelfsprekend
Ik heb aandacht voor het milieu, voor mij zijn dat allemaal normale dingen. Ik ben bewust vegetariër, gebruik geen leder omdat ook dat productieproces erg vervuilend is,… en doe vele dingen die voor mij erg vanzelfsprekend zijn: ik probeer zo weinig mogelijk plastic te gebruiken: doe boodschappen met mijn eigen rugzak, koop geen plastic waterflessen of verpakte groenten, muesli doe ik in een eigen zak of pot,…
Ik zie vaak mensen vuil op straat gooien. Er liggen veel blikjes en verpakkingen in het gras op weg naar mijn werk. Dat stoort me enorm! Ik begrijp het ook echt niet… het is een kwestie van opvoeding en mentaliteit denk ik.

Maffia
In Italië is er erg veel vervuiling van rivieren en de zee, vooral in het Zuiden. De waterlopen zijn door de industrie echt enorm vervuild. Ook bodemvervuiling is een groot probleem. In vele regio’s dumpt de maffia chemicaliën waarvan de recyclagekost normaal gezien erg groot is gewoon in de bodem. In die streken is de kankerrate heel erg hoog. Sommige industriële zones, vooral die waar men staal en beton produceert, worden omwille van milieuproblemen gesloten. Vlakbij Napels ligt er zo een verlaten industriële site. Ons systeem om afval te verwerken is ook erg inefficiënt. Voorheen werd alles verbrand, nu moeten we betalen om ons afval naar Duitsland te verschepen. Ginder gebruiken ze het, via de systemen die ze daar kennen, als energiebron.

Gemeenteraadsverkiezingen
Ik vind dat men het in Gent allemaal al heel erg goed doet. Men probeert echt, meer dan in andere steden. Problemen worden gezien, men pakt het aan,… Ik voel echt die vibe hier.
De auto echt volledig uit de stad bannen zou misschien nog beter zijn. Als alternatief misschien een metrolijn aanleggen om verbindingsproblemen op te lossen? Dat houdt in het begin natuurlijk wel een grote kost in…Een probleem dat ik in België duidelijk zie is dat men hier veel ruimte en grond verspilt. De manier waarop mensen hier wonen en leven is echt niet efficiënt.

Het zou volgens mij beter zijn om meer collectieve gebouwen te creëren, meer ruimte te delen. Niet iedereen zijn eigen privéwoning, tuin,… Mooie woontorens, met veel groen en aandacht voor ecologie en duurzaamheid lijken me een goed idee. Met de ruimte die zo vrijkomt kan je mooie, groene dingen doen voor iedereen! Men zou de grond meer moeten “activeren”. Hier nemen individuen de publieke ruimte in: mensen zitten in het gras langs de coupure, op de stoep buiten aan bars,… Ook al is het er niet voor gemaakt, het is noodzakelijk dat mensen die ruimte hebben.
Naar mijn gevoel is hier veel te weinig publieke ruimte. De zones buiten het centrum zouden ook nog meer geactiveerd kunnen worden. Mensen wonen er vaak enkel. Dat creëert geen aangename omgeving. Waar ik werk, in de Muide, wonen erg veel migranten. Ik zie er mensen vooral wonen maar verder weinig andere dingen doen. Nog meer publieke ruimte, voetbalveldjes, groene lanen,… zou de kwaliteit van leven verbeteren. Nu ligt de focus vooral op behuizing.

Klimaatveranderingen
Het is voor mij heel erg duidelijk dat ons klimaat verandert door de opwarming van de aarde. In Italië is het klimaat momenteel heel anders dan hoe ik het kende als kind. Toen waren er meer duidelijk afgebakende seizoenen. Nu hebben we periodes met enorm veel regen, bijna moessons. Typisch voor tropische streken. Het lijkt wel alsof het bij ons ook tropisch worden zal. In 1 maand valt alle regen eruit en erna niks meer. In Sicilië en Sardinië valt er dan zo 5 à 6 maanden geen regen meer. Dat geeft grote problemen in de landbouw, de wijnstreken,…

Italië doet er niets specifieks aan. Het is ook geen nationaal maar een globaal probleem! We zouden zoveel kunnen doen op wereldvlak: minder auto’s, minder vleesconsumptie, minder petroleum,… zou al een groot verschil maken!

 

Dit artikel werd gepubliceerd in ons tijdschrift Frontaal.

Deze komt 4 maal per jaar uit voor al onze leden!

Wil jij Frontaal ook ontvangen?

Voor €5 per jaar ben je lid. Lid worden kan eenvoudig hier

 

 FRONTAAL 2017 winter klad 3 1 1 001
Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X