Vlaamse Overheid geeft fiat voor vierde rijstrook
13 november 2017 at 10:45amDe gewestelijk stedenbouwkundige ambtenaar heeft de vraag van AWV (Administratie Wegen en Verkeer, ook een gewestelijke dienst) voor de aanleg van een weefstrook of vierde rijstrook goedgekeurd.
Het verbaast GMF nog altijd dat het Gentse stadsbestuur een positief advies aflevert voor oplossingen uit de vorige eeuw: het wordt druk op de weg, dus we leggen nog een rijvak meer aan. In september nog maakte touring mobilis bekend dat onze files alsmaar langer en ‘breder’ worden. Het recept voor toenemend verkeer en file is al 50 jaar lang: capaciteit bijbouwen. Dit is niet meer van deze tijd.
Het stadsbestuur, dat in de stad – met het mobiliteitsplan – probeert om de modal split te veranderen in de juiste richting grijpt hier gewoonweg terug naar pure autologica. Ze heeft wel de woorden vol van inzetten op alternatieven en duurzaam vervoer, maar daar is in het zuiden van Gent (maar ook in de rest van de stad en regio) nog veel werk aan. Bovendien blaast schepen van Mobiliteit warm en koud tegelijkertijd. Hij kant zich tegen extra rijstroken in Vilvoorde, maar stad Gent geeft wel positief advies voor een extra rijstrook in Zwijnaarde/Sint-Denijs-Westrem (zie onder). Wij vragen aan de stad dat ze haar standpunt herziet en dat ze zowel in het Zuiden van Gent als in Vilvoorde tegen extra rijstroken is gekant.
Gents MilieuFront beraadt of ze in beroep gaat tegen de eventuele vergunning van de Vlaamse Overheid. Aan de Vlaamse Overheid vragen we dat ze dit project herbekijkt.