Tram haalt amper 9 kilometer per uur in centrum Gent
27 maart 2015 at 9:18am9 kilometer per uur? Ja, je leest het goed: al joggend geraak je even snel op je bestemming en met de fiets trap je gemakkelijk dubbel zo snel. Zo traag rijdt de tram in de Gentse binnenstad, zoals blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) opvroeg bij De Lijn. Hun woordvoerster Isabelle Colbrandt zegt dat het om cijfers uit 2012 gaat, maar zegt zelf dat ze situatie niet echt verbeterd is. De as Vlaanderenstraat-Brabantdam-Kouter is de traagste met net geen 9 kilometer per uur in beide richtingen. Op andere assen is het al niet veel beter met snelheden van 10 tot 13 kilometer per uur. Ook wie met de bus onderweg is, doet er al snel een half uur over om een paar kilometer verderop te geraken.
De oorzaken zijn volgens De Lijn divers: auto’s, fietsers, laden en losssen, foutparkeerders… Zo krijg je al snel hopen vertraging per traject. Allemaal begrijpelijk en iets dat je als vervoersmaatschappij niet echt in de hand hebt. Wie kan er dan wel iets aan doen? Dan komen we al snel bij een knelpunt dat GMF, verkeersdeskundigen en zelfs de politie al lang verkondigen: er zijn gewoon veel te veel auto’s in Gent. En al zeker voor een relatief kleine stad met een goed bewaard middeleeuws stratenplan als Gent.
Alle vermelde oorzaken zorgen voor problemen, maar het stadsbestuur is wel rechtstreeks verantwoordelijk voor het aantal auto’s in het centrum. De stad Gent voorziet immers een netwerk van ondergrondse parkeergarages waar elke dag duizenden auto’s inrijden. Diezelfde auto’s moeten natuurlijk ook weer vertrekken. Zo krijg je elke dag evenveel potentiële conflictsituaties met andere verkeersstromen zoals openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. GMF zegt al jaren dat zelfs het beste Mobiliteitsplan maar gedeeltelijk kan werken zolang je beleidsmatig auto’s naar de stad blijft lokken. Daarom zeggen we ook al sinds jaar en dag dat het stadsbestuur echt werk moet maken van goede en vooral uitnodigende Park & Rides (P&R) en de centrumparkeergarages afbouwen. Of het nu een subjectief onveiligheidsgevoel is of niet, veel mensen hebben weinig zin om hun auto achter te laten in de bestaande P&R. De meeste locaties zijn in ieder geval toe aan een stevige opwaardeerbeurt.
Bus en tram gebruiken levert geen tijdswinst op
Mensen die momenteel besluiten om een Gentse P&R te gebruiken, worden daar ook niet echt voor beloond. Ze zijn immers minstens zo lang onderweg naar hun bestemming als met de wagen, omdat hun tram of bus afgezien van enkele vrije banen toch weer vast komt te zitten in de file. En dan komen we bij een ander aanslepend probleem: er zijn te weinig vrije beddingen die exclusief voorbehouden zijn aan trams en bussen. Hoe komt dat? Het stadsbestuur heeft tot nu toe gekozen om het aantal bovengrondse parkeerplaatsen langs straten niet te verminderen. Of een ‘stand still’ zoals ze het zelf noemen met een Engelse en mooi eufemistisch klinkende term. Zo heb je in veel straten in beide richtingen parkeerplaatsen en moet de rest van het verkeer zich zien te redden op de overblijvende meters. Los van de verkeersconflicten verdwijnt er daardoor natuurlijk heel wat openbare ruimte die gebruikt kan worden om auto’s en fietsers te laten op opschuiven in ruil voor vrije beddingen.
We begrijpen heus wel dat het stadsbestuur wat schrik heeft om de mensen ‘hun’ parkeerplaats ‘af te pakken’. Want al snel circuleren dan uitspraken over automobilisten wegpesten en groene bemoeizucht. Toch moet de stad op een aantal plaatsen die keuze durven maken. Anders wordt het nieuws van vandaag over de bedroevend lage tramsnelheid vergelijkbaar met het zoveelste artikel over de Dampoort: het is allemaal heel erg, maar ja, c’est la vie. En over een paar maanden verschijnt er dan opnieuw een artikel in de krant en ach ja, dat zien we dan wel weer…